Glädje

Kossor

2010-01-17 16:58 #0 av: Faxlin

för de oinvigda är alla som är ett nöt djur och ses på våra ängar runt om i Sverige en ko. Men det är inte sant.

ANIML016.JPG

Något som däremot är sant är att man ofta ser nötboskap på våra ängar runt om i landet. Dock enbart på sommare. Men jag personligen blir glad av att se alla dessa djur i hagar runt om i landet. De är rogivande att titta på dem när de står och idisslar i sina hagar. Att kalla på dem ibland bara för att klia dem på huvudet. Kossor älskar att bli kliade på huvudet, på nosryggen och bakom öronen. Kanske inte alla som visste det. Men så är det. :-)

Vad är då en ko egentligen?
Om vi säger så här, en kviga är en hona som inte fått barn. en hona som fått barn heter ko. Barnet till kossan heter kalv. Alltså är kvigan en kalv som vuxit upp. Och när kvigan blivit gammal nog får den en egen kalv och får då benämningen ko.
Kalvar delas upp i tjurkalv (kille) och kvigkalv (tjej).

BABY_10.JPG

De flesta kvigkalvar blir sedan kossor som i sin tur hjälepr till att producera mjölk som först går till kalven och sedan till mjölkindustrin. Tjurkalvarna hamnar ofta i köttindustrin och blir mat. Det finns dock några som sparas till fortsatt avel.

På våra svenska gårdar runt om i landet så kan man se att de flesta kor i samma lada heter samma sak. Rosa, Selma, Tilda, och så Rosa1, Selma1, och så vidare. Anledningen till detta är att en kvigkalvarna får nämligen sina mammors namn. Därför är det otroligt många som har samma namn. I andra ldugårdar kan det skilja sig i namnen. Men principen är densamma där med.

Kanske hamnar detta under onödigt vetande. Men vem har dött av lite kunskap :-) Och jag tycker det är otrolgit viktigt att vi alla tar oss tid att stanna upp och njuta av den vackra bild som kossorna på ängarna utgör i vårat Svenska landskap.

LAND_014.JPG

Så nästa gång du ser dem beta i hagen vid vägen. Ta dig tid! Stanna och njut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-17 17:23 #1 av: villhailler

*wissel* skit bra

Anmäl
2010-01-17 17:44 #2 av: Faxlin

Tackar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-17 17:53 #3 av: LiindaH

Ååååh ååååh bästa artikeln jag läst på LÄÄÄÄÄNGE!

Åååååh åååååh vilka FIIIIIIIIIIIIIIIIINA bilder..
Jag smälter :D:D:D:D:D:D

Anmäl
2010-01-17 18:08 #4 av: villhailler

ja har varit med på å förlösa kalvar .. :D .. bästa som finns så vackert

Anmäl
2010-01-17 18:17 #5 av: LiindaH

Har sett några jag också : ) Åh dom är så underbara dom små sötnosarna. :))))) Skulle lätt vilja ha en egen kossa i trädgården :))))

Anmäl
2010-01-17 18:57 #6 av: villhailler

hehe .. ja mata är jätte gulligt oxå

Anmäl
2010-01-17 20:48 #7 av: Anders 50

Kor, kalvar och tjuren här på gården.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-17 20:50 #8 av: Anders 50

Ko med sin kalv.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-17 20:52 #9 av: Anders 50

Blivande ko?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-17 20:53 #10 av: Anders 50

Uppställning!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-17 20:54 #11 av: Anders 50

Vattenpaus.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-17 20:55 #12 av: Anders 50

Linslusar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-17 21:07 #13 av: villhailler

#12 avis fast ja har kossor bara nån kilometer från mig ...

Anmäl
2010-01-18 20:02 #14 av: Alex

Myskossor! Skrattande

För att komma med lite extra "onödigt vetande" så brukar de tjurar som ska gå till livsmedel kastreras i tidig ålder och kallas då stutar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anmäl
2010-01-18 20:04 #15 av: Faxlin

Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-18 22:44 #16 av: villhailler

jag har ridit på en tjor .. ja gjorde han lite för snäll .. mata han sen den  var liten kalv .. och sen så blev den som en hund ..

Anmäl
2010-01-19 00:00 #17 av: Anders 50

#14 Får nog rätta dig lite, det är vanligare att tjurar får förbli tjurar till slakt. Att de kastreras beror till stor del på att de blir lugnare så att de är lättare att handskas med och att ha på bete om det finns "kvinns" på andra sidan gärdesgården.  Flört

 

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-19 00:38 #18 av: villhailler

Min favorit ko .. kram go å snäll

Anmäl
2010-01-19 15:15 #19 av: Sovgott

#18. Åh, en Highland Cattle! Såna växte jag upp med. Glad

Anmäl
2010-01-19 15:20 #20 av: Alex

#17 Jaså? Alla jag känner har gårdarna fulla med stutar, förutom avelstjurarna i alla fall. Där ser man.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anmäl
2010-01-19 22:19 #21 av: villhailler

 # 19 finns sådana i närheten där ja bor .. så fint å se dom på sommarn med kalvar

Anmäl
2010-01-19 22:28 #22 av: Faxlin

Ja men visst är det avslappnande att sitta och titta på kor som betar. Jag älskar det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-02-11 14:36 #23 av: Bayliz

något som är mysigt var när mina far föräldrar hade kor, att ta sig en filt ut i hagen ligga och titta på molnen i solen och samtigt bli trygg och avslappnad av kornas betande ich idislande omkring en :) sommaren är bäst tycker jag särskilt sådana dagar som man inte måste göra något utan bara det man vill :)

 

Ps, se till att haden är fyld av kor och inte kvigor eller tjurar, för då blir det allt annat än att ligga och slappna av :P har hänt mig, när farfar missade att meddela när han flyttat djuren :) haha.

Anmäl
2010-02-11 14:39 #24 av: Faxlin

asg, det hade jag velat se Bayliz :-)

Men du har rätt, det kan bli en del otrevliga överraskningar om man inte vet vad som sker. Har också varit med om en liknande sak. Fast då skulle jag hämta en tjur från en hage som var hur snäll som helst. Tyvärr glömde de att berätta att han bytt hage, så jag gick dit jag trodde han var och hämtade in gårdens skräck. :-) Snacka om att bonden vart chockad när ajg kom med den tjuren i band.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-02-12 13:28 #25 av: Bayliz

haha,du hade velat de du :P :)

Stora djur kan vara rätt kul, utom när dom bestämmer sog för att domdera :) en ko som vill fram över dig går rakt över dig bokstavligt :) det har hänt mig.

Anmäl
2010-02-12 15:35 #26 av: Faxlin

Fast kossor brukar inte vilja gå rakt över en. De brukar stanna :-) Men du har väl haft otur kanske :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-02-14 22:31 #27 av: Bayliz

jo, när de står i en gång med kossor bakom sig :P

Anmäl
2010-02-14 23:52 #28 av: Faxlin

haha, ja men då står man på fel ställe :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-10-02 22:47 #29 av: TheoA

Här finns ett hundratal med kossor :) Och många av dom är mina sötnosar som kommer när man ropar.. :P

// Theodor 

Medarbetare på Choklad ifokus 

 

Anmäl
2010-12-17 12:12 #30 av: LillaMu

Underbara bilder och skönt att se att fler tycker att de är lugnande att se kossor i hagen. Det är min bild av frid faktiskt. Nu skall jag läsa mer Goda Nyheter. Jätte bra idé med en sådan sida. =)

Anmäl
2011-01-05 22:43 #31 av: Mitralis

Tycker att det är härligt med kor och jag känner mej genast lugn och tillfreds när jag är i stugan där grannens kor går in på knuten.

En sak som jag tänkt på är att det är konstigt att det inte säljs några kofiléer utan bara oxfiléerObestämd Glad

Anmäl
2011-01-06 02:09 #32 av: TheoA

#31 Jag tycker också det är konstigt! Oftast är det ju stutar vi skickar iväg. En kastrerad Tjur äär en Stut när den är under 2 år. När den blir över 2 år så blir den en Oxe :)

// Theodor 

Medarbetare på Choklad ifokus 

 

Anmäl
2011-01-06 11:35 #33 av: Mitralis

#32 Ha ha ha! Nu blev det ju en extra tvist på det hela. Det är alltså inte enns oxfilé vi köper utan stutfilé Förvånad Undrar vad jag får hem om jag skriver det på notan nästa gång det är dagsFlört

Anmäl
2011-01-06 13:18 #34 av: TheoA

#33 Nja, det är ju oxfile för alla djur vi skickar iväg är över 2 år..men det kan ju lika gärna vara en kviga..

// Theodor 

Medarbetare på Choklad ifokus 

 

Anmäl
2011-03-03 10:41 #35 av: Maria

Kossor är ett trevligt rogivande djur.Glad

#8 Anders, vad är det för sort?

/Maria

 

Anmäl
2011-03-03 11:17 #36 av: TheoA

#35 Ser ut som Charolais blandning med vanlig ko.. Kanske lite Limousin i också.

// Theodor 

Medarbetare på Choklad ifokus 

 

Anmäl
2011-03-03 13:56 #37 av: Anders 50

#35 Charolais, men kalven har en korsningstjur till far.

Av de övriga korna så är några renrasiga Charolais och resten korsningar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2011-04-26 09:35 #38 av: Faxlin

Ja snart är det utsläpp för korna igen. Och man kan åter njuta av att se dem i hagar utefter vägarna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2011-04-26 17:37 #39 av: Mitralis

Pratade med bonden i byn där vi har stuga och fick då väldigt tråkiga nyheter. Han tänker sälja korna och gå i pension Gråter Så kan han ju inte göra, det kommer ju inte alls att bli lika mysigt där dåRynkar på näsan

Anmäl
2011-04-26 23:51 #40 av: Faxlin

#39: nej det var inte snällt av honom. :( För som du säger, det blir mysigt av att ha kor i ens närhet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl