Glädje

Det bästa med medelåldern

2009-12-31 04:55 #0 av: Faxlin

Finns många som lider av åldersnojja. Och det fick mig att tänka på när det sägs att värsta krisen kommer.

När man fyller 50 år sägs det vara värst. Varför är det så? Är det något genetiskt? Eller har man själv valt att få sin ålders kris? Frågorna är många, men svaret är inte helt lätt.

Enligt författaren Charlotta von Zweigbergks bok Cirkus-50 så finns det mycket man glömmer om medelåldern. Men kan man se det på rätt sätt så slipper man krisen. Alltså handlar det mest på ens medvetna val, hur man själv väljer att se sin medelålder. Inte helt lätt dock att bara bestämma sig för att allt är underbart. Ni som sitter där och har problem, jag vill att ni alla läser de underbara listor som är plockade ur boken Cirkus50 av Charlotta von Zweigberk.

844844_love.jpg

Självförtroendet ökar

  • Du vet vem du är och vad du kan.
  • Du vet att du klarat av andra bekymmer förut.
  • Du tar fler saker med en klackspark.
  • Världen rasar inte samman om du misslyckas.
  • Du vet att du har åstadkommit väldigt mycket bra genom åren.
  • Du vet dina begränsningar.

 

Barnen har blivit stora

  • Ni kan umgås när det passar.
  • Du har inte längre något ekonomiskt ansvar.
  • Det är slut på diskussioner om tider, städning, att hjälpa till.
  • Du kan ringa unga kloka människor du litar på.
  • Du har alltid någon att be om hjälp när det behövs.
  • Du kan stolt luta dig tillbaka och titta på ditt livsverk.

 

Relationerna blir bättre

  • Du vet vem du är.
  • Du har blivit smidigare och frågar innan du dömer.
  • Du är inte lika rädd för att göra bort dig.
  • Du vågar tycka helt annorlunda.
  • Du inser att vänskap kan fungera fast ni är helt olika.

 

Äntligen är du snygg

  • Du förstår att du duger bra.
  • Du vet att all yta blir bättre av en god insida.
  • Du kan konstatera att din egen stil gör dig snyggast.
  • Du vet att kärlek och utseende inte har något samband.
  • Du inser att det inte spelar någon roll att du aldrig blev fotomodell.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2009-12-31 10:40 #1 av: Anders 50

Då är väl jag i övre medelåldern.  Skrattande  Nån 50-års kris märkte jag inte av, men när 40 passerats så märktes det att man närmar sig pensionärs-föreningen!  Tungan ute

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-12-31 14:46 #2 av: Faxlin

haha, jag är nog väldigt nära känns det. Fast inte om man kollar på födelsedatumet då. Men annars så är jag nog där :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-01 16:10 #3 av: LiindaH

50 års krisen vill jag inte veta av :O

Är ju för gudskull fortfarande inne i 20 års krisen :O

Anmäl
2010-01-01 20:58 #4 av: Anders 50

#3 Tur du inte vet vad som du har framför dig! Tungan ute 20 års krisen var ju rena barnkalaset!  Värre är att vänta!!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-02 13:21 #5 av: villhailler

faxlin är 20 år i mina ögon faktist :)

 

Anmäl
2010-01-03 22:18 #6 av: Faxlin

#4: Exakt, de skulle bara veta ungdommarna :-)

#5: Gulligt sagt, men det stämmer knappast :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-04 22:47 #7 av: Sessan1

Håller med 890-3--- >  20 års krisen var ju rena barnkalaset!  Värre är att vänta!!

har gått över 50-strecket för länge sedan.

Går mot -60 känns det som. Vill inte bli äldre, fast det kan man ju inte komma ifrån, eller?

Kanske är man för gammal att vara med här?

är inte heller ngn ungdom längre tyvärr.

Sessan1

Anmäl
2010-01-04 23:03 #8 av: Faxlin

#7: Man blir aldrig någonsin för gammal eller för ung för att vara här. Här inne är alla lika mycket välkomna. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-04 23:04 #9 av: Anders 50

#7   "Kanske är man för gammal att vara med här?"

Kan jag aldrig tänka mig... sådana som vi behövs för att hålla ordning på ungdomarna här!  Glad

(särskilt en)   Oskyldig

 

 

 

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-04 23:07 #10 av: Faxlin

#9: Måste vara Liinda som du menar där :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-04 23:14 #11 av: Anders 50

#10    Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-05 22:00 #12 av: Faxlin

#11: hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-06 14:17 #13 av: LiindaH

Men HALLÅ! Ursäkta ?! ...

Jag är ju den som måste hålla reda på er !
Ett tufft jobb!

Anmäl
2010-01-06 17:52 #14 av: Anders 50

Var det någon som kände sig träffad?? 

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-06 18:47 #15 av: LiindaH

Absolut inte, men jag försvarar den som borde känna sig träffad eller något i den stilen ;)

Anmäl
2010-01-06 20:39 #16 av: Anders 50

På de viset!   Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-06 20:45 #17 av: LiindaH

Jajjemensan! kvinnan har sagt sitt!

Anmäl
2010-01-07 00:01 #18 av: Faxlin

mohahaha, du är rätt så rolig Liinda :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-07 00:51 #19 av: LiindaH

Vad har jag nu gjoooooort?

Anmäl
2010-01-08 00:37 #20 av: Faxlin

SkrattandeBara varit rolig helt enkelt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-12 12:47 #21 av: LiindaH

Du är en konstig människa!

Anmäl
2010-01-12 12:49 #22 av: Faxlin

Japp jag vet det. ;-) Men det får du stå ut med helt enkelt. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-01-12 12:53 #23 av: LiindaH

Självklart ;)

Anmäl
2010-01-12 15:40 #24 av: villhailler

ja jag blir 23 år om 19 dgar hahaha

Anmäl
2010-01-14 21:28 #25 av: Sessan1

Klart vi som är äldre, måste ju hålla ordning på ungdommarna här Skrattande

 

Anmäl
2010-01-14 23:23 #26 av: LiindaH

Nu ska vi inte vara sådana!

Anmäl
2010-01-24 02:09 #27 av: [per50]

Jag känner inte av någon 50 års kris, jag blir 52 i år.

Per Nilsson sajtvärd på öl och medarbetare på Epilepsi

 

Anmäl
2010-01-24 10:11 #28 av: Anders 50

Bara lugn...den kommer..!  Tungan ute  Den blir bara värre nu när den har fått "ladda" i 2 år!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-01-25 10:48 #29 av: Faxlin

haha, vad knasig du är Anders.

 

Men vad skönt att du inte känner av något Per. Men jag tror att det ligger lite sanning i det som Anders säger. Ålders kriserna behöver inte komma exakt på den åldern. Själv hade jag min 30 års nojja när jag skulle fylla 28 :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-02-05 02:15 #30 av: Sessan1

Jag har inte heller känt ngn -50 årskris

kanske kommer när jag blir -60 om några år??

*FUNDERAR*

 

*skäms igen* för att jag inte har varit här på ett tag:((

Får bättra mig igen

Är ju så mycket på FB nu för tiden :D

Sedan håller jag ju på med grafik oxå, som tar upp lite  tid, men ska försöka komma hit oxå mellan varven.

 

Tass på er

/Sessan1

 

 

 

Anmäl
2010-02-11 03:01 #31 av: Linda

Själv har jag drabbats av 30 års ångest..Jag har sedan 31 dagar tillbax gått till gymmet varje dag 90 minuter...vägrar bli "gammal"..hjälp....Men som sagt man är inte äldre än man gör sig;)

För bara ett tag sedan var man i medelåldern när man var 30.....ghhaa

Anmäl
2010-02-11 14:41 #32 av: Faxlin

Men Linda, du har långt kvar innan du blir medelålders. Kan inte ens tänka mig dig som medelålders. Tror du aldrig hamnar där. Du är för ung till sättet och utseende för det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2010-02-11 23:56 #33 av: Linda

Haha Tack Åsa det var gulligt sagt, detsamma.

Anmäl
2010-02-12 00:03 #34 av: Faxlin

Det var absolut itne sagt för att vara gullig. Det är sant. Och jag vet, för jag har ju faktiskt träffat dig :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2011-01-02 17:52 #35 av: Zepp

Mnja.. medelålders är man när man vaknar på morgonen och mår dåligt.. utan att haft roligt kvällen innan.

Annars så är väl det manliga klimakteriet det värsta tillståndet?

Det brukar för de flesta komma i 50årsåldern, och yppa sig på så sätt att man köper motorcyckel eller bildar rockband.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2011-02-01 20:48 #36 av: Eldochis

Ålderskris? Nä det tror jag aldrig jag har haft...  Jag är 54.

Personliga kriser och katastrofer har jag upplevt av varierande grad, men inte pga någon specifik ålder. Jag har aldrig haft några storståtliga kalas när jag fyllt jämt och jag slutade i princip att räkna hur gammal jag är vid 32...

Jag tycker inte att ålder är så in i nordens intressant. Mer än att man fysiskt får slita mer för att hålla sig i acceptabelt skick för sin egen skull. Men å andra sidan har jag mer skinn på näsan och vågar göra vad som faller mig in, utan att försöka vara någon annan till lags.

Om man väntar till 50 med att bilda rockband och köpa hoj, så kanske det beror på att man inte fick leka med dom tuffa killarna när man var yngre... Cool ?

Anmäl
2011-02-09 17:13 #37 av: [Mairah]

Alla år har ju sin tjusning. Cool Och jag tror att dessa ålderskriser kan man undvika om man slutar fixera sig vid att det är jobbigt att bli gammal. Är själv i medelåldern och jag tycker att för varje år så upptäcker man något nytt hos sig själv, på ett positivt sätt. Glad

Man är inte äldre heller än vad man gör sig, sägs det ju Tungan ute

Sedan så är det bara roligt att det är blandad ålder på folk såhär på ett kul forum.

Anmäl
2011-04-24 03:47 #38 av: Faxlin

#37 : håller med dig, varierande åldrar här inne gör det mycket roligare :)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl