Glädje

Affirmation

2007-09-16 09:15 #0 av: Faxlin

Affirmationer betyder att du med tankens kraft kan förändra din bild, alltså genom att tänka positiva saker om dig själv, din situation och din kropp så kommer det att bli så.

 

affirmation (lat. affirma´tio, eg. 'försäkran', av affi´rmo 'försäkra', 'befästa', 'bekräfta'

Den grundläggande idén bakom användning av affirmationer är att varje människa skapar sin egen verklighet. Affirmationer är en metod att med ord som upprepas till slut tro på det upprepade ordet . Det fungerar på samma sätt som ett mantra. 

När vi tänker en negativ tanke eller har en negativ uppfattning om oss själva så blir detta energitrådar som kommer att vibrera inom oss. De manifesterar sig i vår fysisk kropp. Det är därför som kroppsspråk säger så mycket för vi kan inte gömma våra innersta värderingar egentligen. Genom sina tankar drar man till sig vissa typer av omständigheter. Om vi över tid upprepar en mening med ord. Så kommer vi så småningom att tro på orden vi upprepar. Det är som att lära sig cykla. Har vi en gång lärt det så gör vi det på rutin. Nya tankesätt ska vi lära in så vi lever dem på rutin. Du känner inga tvivel eller någon oro utan kan leva din affirmation. En affirmation är en bön eller ett mantra. Genom affirmationer påverkar vi vårt känslotillstånd Att tro, verkligen känna att orden och meningen jag säger är sant. 

 

Att upprepa påståenden om sig själv tills det blir sant...

Exempel på några Affirmationer:

Jag är stark, givmild, omhändertagande, beslutsam, rik, strålande, ljus, entusiastisk, fridfull, lugn och stilla.

Universum fungerar i perfekt harmoni. Allting som sker är för min högsta utveckling. Jag ser nu ett universum av skönhet och perfektion.

Saker och ting är goda, allting sker till det bästa, allt är i ordning och harmoni.

 

 

Av: ÅsaF

Datum för publicering

  • 2007-09-16

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-09-17 15:01 #1 av: Malin-A

d känns bra att säga bra ssaker om sig själv ibland.. =)

Anmäl
2007-09-20 08:50 #2 av: fotokrafs
Håller med men...
tyvärr tycker jag att det är lättare att nedvärdera sig, man tänker en dålig tanke om sig själv och man tycker att det bekräftas mer

men som sagt med övning så kanske t.o.m jag får ökat självförtroende ;-)

"Jag är stark, givmild, omhändertagande, beslutsam, rik, strålande, ljus, entusiastisk, fridfull, lugn och stilla."
Anmäl
2007-10-03 14:02 #3 av: niletta

hej!

 skulle vilja tipsa om en bok jag läser undrar om jag får göra det?Fundersam

//niletta

Anmäl
2007-10-03 19:42 #4 av: madde91

Jätte bra skrivet åsa :)

Själv brukar jag säga en kortare som jag lättare kommer ihåg. Jag duger och jag kan

Anmäl
2007-12-28 00:22 #5 av: Coturnix

#3 Varför skulle man inte kunna tipsa om en bok?

Tack! Vilken fin och bra artikel!:)

Anmäl
2007-12-28 01:00 #6 av: Faxlin

#3: Självklart får du tipsa om böcker. Det är bara positivt.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-12-30 19:04 #7 av: Pia64

Du har SÅ rätt Åsa.Affirmationer och positiva tankar gör gott för en själv och för andra. Kram Pia

Anmäl
2008-01-06 00:47 #8 av: eggebanroth

Den bästa tråden överhuvudtaget.

Anmäl
2008-01-06 04:26 #9 av: Faxlin

Tack för att ni tycker om min artikel. Ska försöka bli bättre här och lägga ut lite nya artiklar med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2008-01-24 19:20 #10 av: Frualbertsson

Affirmationer funkar och är superbra! Jag såg ett program för några år sedan där de sa att varje kvinna (säkert män också) ska ställa sig framför en helspegel naken och titta på sig själv och säga:

-Jag är vacker! och le mot sig själv.

Det är det säkert många som skulle ha svårt att göra, känna sig dumma osv men det är ju inte meningen att andra ska se. Det är viktigt att man vågar se på sig själv och att man vågar säga positiva och bra saker som sig själv.

Som fotokrafs sa så tror jag att många har lättare för att säga negativa saker till sig själva. Det får vi ta och ändra på =)

 

Anmäl