Nyheter

Badankor anfaller världens kontinenter

2007-07-02 21:24 #0 av: JimJ

För 15 år sedan, 1992, föll containrar från ett last-fartyg ned i vattnet. Innehållet var inget mer än små badleksaker som ankor, grodor, sköldpaddor och bävrar.

Forskare har följt dessa leksaker i vattnet för att göra en studie om vatten-strömmarna i oceanen. Nu börjar dock leksakerna flyta upp i land på en rad olika kontinenter i världen. Man har hittat badankor i Indonesien, Alaska, Australien och Sydamerika. De ankor som klarat sig från att gå på grund, har börjat sin resa över atlanten och är nu på väg mot Englands lands-gräns.

Företaget som tillverkat leksakerna, har erbjudit cirka 700:- till den som hittar och lämmnar tillbaka leksakerna som hittas. Samlare har dock begärt och sålt ankor för upp till 10.000:-.

 

Av: JimJ

Datum för publicering

  • 2007-07-02
Anmäl
2007-07-02 21:33 #1 av: Malin-A

haha kanske kommer in nån anka här i sverige me =D

Anmäl
2007-07-02 21:55 #2 av: JimJ

Har man skicklighet och kanske även lite tur, kan man säkert bli miljonär på att samla in dessa badankor. :-)

Anmäl
2007-07-02 21:57 #3 av: Malin-A

haha ja, men orka gå runt på en strand o kanske hitta en anka.. men kan man inte köpa en anka i en affär o sen gå o säga att det var en anka som flytit iland? =D

Anmäl
2007-07-02 22:01 #4 av: JimJ

Men det är ju fusk Malin! :-)
Jag tror även det står företagets namn och tillverknings-datum på undersidan av badankorna. :-)

Anmäl
2007-07-02 22:03 #5 av: Malin-A

jo d gör d säkert... d hade kunnat gått =D *jag o mina smarta ideèr =)*

Anmäl
2007-07-02 22:08 #6 av: Faxlin

haha, fuskis Malin. Men tänk dig att ramla över ett gäng ankor och grodor. De kan ju flyta iland en flock eller ett stim. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-07-02 22:59 #7 av: RubHel

Lätt att gå och försöka leta efter badankor.. :P Finns ju bara några få ställen i världen där man kan leta *host* XD

Anmäl
2007-07-03 00:33 #8 av: Malin-A

meh idag har nog alla kallat mig för fuskis, kan inte förstå vart ni fått detta ifrån Oskyldig

Anmäl
2007-07-11 19:16 #9 av: paronskrutten

Gud vad kul att hitta en anka som flyter omkring..stackars djur förresten som råkat sluka dom i hopp om att det var mat:/

Anmäl
2007-07-11 20:34 #10 av: Elisabeth-J

En rosa badanka har hittat in till mitt badrum, undrar var den kommer från? ;)

Anmäl
2007-08-23 23:40 #11 av: Hawknestgrove

Buäääähhhhh!synd om mig Kan inte ha badanka. Har bara duschkabin.... Förresten, örde talas om idag, apropå badaoch sånt, en person som inte hade tvättat håret på flera år... Det var inte nödvändigt..... Hur tusan luktar det???? Blähurkpruttefyyyy!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anmäl
2007-08-24 01:53 #12 av: LinneaG

häftigt att de varit ute på öppet vatten så länge!

Anmäl
2007-10-18 17:51 #13 av: Goranka

Synd om naturen som säkert fått sluka en eller flera hundra plastankor. Kanske har hajar, större fåglar eller fiskar satt i sig ankorna också och dött.

Men visst, låt dom flyta omkring och förorena. VIlken God Nyhet.

Anmäl