Nyheter

Barnhemsbarn får upprättelse

2007-02-19 16:16 #0 av: Faxlin

Alla de barn som genom årtiondena farit illa på barnhem och i fosterhem ska få någon form av upprättelse.

Bilden har inget med artikeln att göra.
Bilden har inget med artikeln att göra.
 

 

 

Många övergrepp
De senaste åren har vi fått flera exempel på hur barn har haft det på barnhem och i fosterhem förr om åren.
   Vanvård, psykisk och fysisk misshandel och sexuella övergrepp är det många som kan vittna om.
   Det rör sig om svåra kränkningar av barn som redan levde i utsatta situationer.
   Inte minst har det här i Gävle framkommit genom journalisten och författaren Annica Öhmans nyligen utgivna bok om Källbäcksbarnen.
   Häromåret kom också en uppmärksammad tv-dokumentär, "Stulen barndom" om svåra förhållanden på ett barnhem.

Nu är det alltså meningen att Göran Johansson som är utsedd till regeringens utredare om vanvården inom den sociala barnvården ska hjälpa alla dessa barn.
Förhoppningen är att de ska få en ofentlig ursäkt och kanske till och med ett skadestånd. Även om Göran själv säger att det inte är han som beslutar om skadestånd ska betalas ut.
Men helt omöjligt är det inte.

Bilden har inget med artikeln att göra.
Bilden har inget med artikeln att göra.

Det ser ljust ut att dessa förhållanden nu kommer tas upp i dagen. Och att något görs.
Man kan inte tiga ihjäl sådana här saker. De måste upp i ytan för att något ska hända. Föroppningsvis kommer detta hjälpa framtida barn inom en sociala barnvården.

 

Av: ÅsaF

Datum för publicering

  • 2007-02-19

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-02-21 01:11 #1 av: Linda

Det är på tiden.

Anmäl
2007-02-21 11:30 #2 av: Faxlin

Ja jag tycker nog också det. Finns aldeles för många som lider av detta fortfarande.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-02-21 16:41 #3 av: Linda

Tyvärr exesterar det fortfarande dåliga familjehem hela LVU lagen måste ändras och ses över.

Anmäl
2007-02-21 16:46 #4 av: Faxlin

Ja det håller jag också med om. Men detta att saker och ting börjar utredas känns som om vi i alla fall är på väg åt rätt håll.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-02-26 01:05 #5 av: Grodan

Apropå det, måste jag fråga... Finns det barnhem i lika stor utsträckning nu som på 60-talet?

__________________________________________________

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2007-02-26 11:46 #6 av: Linda

#5 Nej men familjehem dvs fosterbarn.

Anmäl
2007-02-26 21:04 #7 av: Faxlin

Exakt alla dessa fosterhem, de är inte heller direkt så bra kontrollerade jämt. Många som råkar illa ut i dessa hem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-02-27 03:08 #8 av: Grodan

Familjehem tycker jag är en bra grej. Jag vill själv inte ha barn, men kan gärna ta hand om någon tonåring som kan tänkas behöva mig! Fl&ouml;rt

 

__________________________________________________

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2007-02-27 05:49 #9 av: Faxlin

#8: de är jättebra när de fngerar. de jag hakar upp mig på är de som inte fungerar. De dåliga hemmen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-04-06 04:01 #10 av: Rickard007

Kanske ingen god Nyhet, men va söt den lilla ungen var ;)

Anmäl
2007-04-06 04:06 #11 av: Faxlin

De flesta barn är söta. det hör till så de blir svårare att skada dem. det hör till en inbyggd försvarsmekanism tror jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-04-06 04:11 #12 av: Alex

#11 Varför skriker de då? Fundersam

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anmäl
2007-04-06 04:25 #13 av: Faxlin

För att de inte kan prata Alex, hur ska de annars förklara att de behöver hjälp. deras skrik skär dessutom i hjärtat på folk så det är ett skrik på hjälp liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-04-06 04:30 #14 av: Lotta

Ja det är verkligen hemskt att detta förekommit och fortfarande förekommer. Stackars barn och ungdomar..

Anmäl