Annons:
Etikettnyheter
Läst 1421 ggr
[Carpinus]1
8/23/17, 8:30 AM

Dåliga nyheter är goda nyheter - för media

Nu är det sagt, om någon ens har tvivlat: dåliga nyheter är bra nyheter för media, och om nyheterna inte är omedelbart dåliga så blir de det genom att problematiseras.

Professor Jesper Strömbäck publicerar idag en studie om nyhetsbevakning, i detta fall om invandring, men mekanismerna är den samma inom all nyhetsförmedling hävdar Strömbäck - att journalistiken tenderar att fokusera på negativa nyheter.

"Orsaken kan till stor del förklaras med klassisk nyhetsvärdering där en av principerna är att det som blir nyheter är avvikande och/eller problematiskt."---

"Dåliga nyheter anses så att säga vara bra nyheter, problem bidrar till att höja nyhetsvärdet och det gäller i princip all typ av journalistik, säger Jesper Strömbäck."---

SVT

Annons:
penke
8/23/17, 8:43 AM
#1

? kan man inte också formulera det att:
..säljande nyheter är goda nyheter för media

att det har blivit mer en vara, än information (?)

🤔

[Carpinus]1
8/23/17, 9:08 AM
#2

#1 Problemformuleringen är fri! Sedan är ju frågan varför de dåliga nyheterna säljer bäst: ett utslag av något mänskligt behov eller långvarig nyhetskonsumtionsuppfostran?

penke
8/23/17, 2:14 PM
#3

jag lånar refrängen av Prince, Sign o` the Times

It's silly, no?
When a rocket ship explodes
And everybody still wants to fly
Some say a man ain't happy
Unless a man truly dies
Oh why

Time, time

Magi-cat
8/26/17, 7:51 AM
#4

Det där var väl ingen GOD nyhet?

Läser i sajtbeskrivningen:

"Därför vill vi bringa lite glädje genom att låta dig få läsa och dela med dig av saker som gör just dig glad."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
8/26/17, 8:06 AM
#5

#4 Nej, men man kan ju inte låta bli att grubbla över varför det är så ont om goda nyheter att dela av sig med av! Det har startats totalt fem nya trådar här i augusti, själv har jag startat sex av de tio senaste, så jag tror mig ha bidragit med en del goda nyheter. Ändå är jag, liksom du, inte medlem (jag blev det nu!)…

Värden var senast aktiv i juni 2013 och hade då skrivit totalt ett inlägg på Goda Nyheter under de två senast  föregående åren. Av de tre medarbetarna har en avslutat kontot, en annan var aktiv senast i september 2012. (Den tredje är en av våra huvudvärdar). 

Ibland kanske man dra i en del andra trådar för att väcka reaktion? Det är synd att en god idé har hamnat i träda!

Edit.

Magi-cat
8/26/17, 8:27 AM
#6

En orsak till att det inte skrivs så mycket här är antagligen att det inte finns någon aktiv sajtledning. De flesta sajter somnar av då.

Inte för att jag har något emot att analysera och diskutera problem, men problemrelaterade sajter har vi i överflöd.

Låt det här vara en sajt att bli glad av…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Carpinus]1
8/26/17, 8:31 AM
#7

Okej, då ber jag om ursäkt för ett ifrågasättande inlägg och lägger ner min närvaro med förhoppningen att andra drar sitt goda strå till stacken. Kanske du är den personen? 👋

Magi-cat
8/26/17, 8:43 AM
#8

Haha, ta det nu inte så. 🙂

Nej, jag är inte den personen, se bara hur det gick nu! Jag är alldeles för mycket för det där med att diskutera motsättningar och problem…😃

Så jag får be om ursäkt för mitt uppdykande och hoppas andra fortsätter!

För visst finns det massor med goda nyheter i vår värld! Fram med dem bara!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: