Lite förvånad
I morse när jag gick ut utanför min dörr (jag bor ovanpå ett fristående garage) blev jag lite förvånad! På garage uppfarten står inte mindre än FEM råddjur. Dom sprätte till när jag öppnade dörren men eftersom att jag sedan stod still stod dom också kvar och tittade på mig. Det var väl ca 10-15 meter emellan oss.. Medans jag stod där upptäckte jag också att det SNÖAR! Det är för varmt för att det ska lägga sig ännu dock.
Jag gick i alla fall in till huset och ringde pappa och berättade vad jag sett. Kollade ut genom fönstret och då hade dom gått ner igen och stod och käkade på pappas kaprifol (han uppskattar nog inte det men jag ville inte skrämma dom) bland annat. Jag fick tagit en del kort på dom.
När jag sedan skulle gå ut och ge fåglarna mat sprang jag nästan in i råddjuren. De hade gått upp bakom huset och runt på andra sidan. Då blev dom i alla fall rädda så då hoppade dom över vägen in i skogen.
Det var två vuxna honor, en vuxen hane, en ung hona och en ung hane.

bild nr 2

bild nr 3

bild nr 4 jag hoppas att ni förstorar upp bilderna.

bild nr 5

Aww ja tycker det är jätte mysiga djur, men dom kunde ju ha skippat det vita i rumpen ;).
ja det ska tydligen snöa i stora delar av Sverige.
// Liinda
Visst är det mysigt när man ser dom så där? Ibland när jag sitter med bokföringen eller med pappersjobb så kan jag ha både rådjur och älg utanför fönstret.
*5 Det vita i rumpen är deras varningssignal, andra rådjur ser det och vet att det finns en fara i närheten.
Ungefär som med dig…
Man ser din Avatar och då vet man liksom bara… hihihi 
Kul bilder! Där hade det varit läge att göra en "Runar" och fått en rådjursstek.
Ett tips ifall du inte vet:
Hane=bock
Hona=get
Ungar=kid (bock-kid eller get-kid)
Ung hona utan kid=smaldjur
Du vet…vi jägare är nooga med namnen. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag kom inte ihåg vad de hette, därav hona/hane. Pappa är också jägare. Vi har ca 40kg älg i frysen just nu. Ganska fullt är det.
*7 Störtlöjligt! Jag säger bara köttfärs jag… 
#8 Menade inget illa alls.
Har han inte lyckats värva dig till jägare ?
#9 Ja du Skruttis, du är nog urtypen till begreppet " köttjägare" 
Det är inte ovanligt att man får rådjursbesök här hemma, men så bor man i skogen också ;-) Vackra är dom, men om dom ändå kunde hålla sig utanför trädgården *tycka synd om mammas tulpaner*.
Kan berätta om något jag var med om i somras. Gick en bit på vägen bort till ett ställe för att plocka gräs till kaninerna. Jag går där och plockar gräs när jag plötsligt hör något, så jag kollar upp och vad får jag se ca 10 m ifrån mig? En get och två supersöta små kid, inte många dagar gamla. Jag backar försiktigt och håller stenkoll på geten eftersom jag vet att dom kan bli riktigt farliga om dom skyddar sina små..
Men hon vänder och travar därifrån med sina små vingliga bebisar efter sig :-)
Och en morgon fick jag en liten chock när jag satt på toan och spanade ut genom fönstret. Var helt nyvaken så jag satt där i nattmössan och gäspade och får syn på det här… Ser ni vad det är? Bilden är sjukt dålig :P
*10 Haha 
#11 Hon verkar fått se en rolig syn när du satt på toan i nattmössan. 
Bilden dög….

Underbara bilder. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#13 Hah, ja hon ser lite chockad ut ;-) Nej men jag hade faktiskt hunnit springa ut och gömt mig bakom lekstugan när jag tog det kortet.

#10 det var inte meningen att det skulle tolkas som att jag tog illa vid mig heller
. Jag hjälpte honom att plugga till jägarexamen men det var i alla fall 10 år sedan, då fanns intresset, men inte nu. Skulle inte vilja döda ett djur själv. Kött äter jag allt, men jag vill inte döda dom.
#16 Men du "jagade" bra med kameran !

#17 haha, ja, det är så sant så.