Avverkning
Nu så har kommunen äntligen börjat avverkat skog uppe i vårat motionsspår där jag bor. Och idag när jag gick upp där för att gå en runda på 2,5 km så hade jag med mig kameran för att fånga det på bild. Men också att göra 890-3 lit glad för att få se sina arbetsfordon en skördare och en skotare. Bilden här nedan föreställer en skördare, ville inte gå allt för nära då det råder ett säkerhetsavstånd på 70 m.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Här har ni en bild på en skotare.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Det är klart imponerande maskiner det där.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Neeeeeeeej !
Vad gör dom???? Men Neeeej..
*gråter*
// Liinda
Bra att de gallrar lite runt motionsspåren. Det blir lite ljusare och trevligare, hoppas att de tar bort riset också så blir det riktigt snyggt.
Och naturligtvis så är det rätt storlek på maskinerna när de gör sådant här jobb. Det blir mindre skador på marken med mindre maskiner, och lite tjäle i marken som hjälp så syns det knappt något.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
1* 70 m ??? När dom körde runt med ett par maskiner här och rensade skulle man vara glad om dom var utanför staketen till trädgårdarna.
Det som jag tycker var bra med det hela är att Ricky älskar att knalla i dom nästan halvmeterdjupa spåren istället för att använda stigarna och att hundägarna bara använder stigarna så då blir det lite lugnare för både honom och mig.
(Ingen av oss är rädda för hundar det är hundarna som är rädda för Ricky. Han tycker bara inte att dom är roliga och det visar han)
#6 Jaså Ricky älskar att gå i spåren, då skulle han stormtrivas hos oss i skogen där vi jobbar nu. Fast han kanske skulle bli lite smutsig. 

Hahaha råkade markera med pilen på 890-3s fordon och fick upp texten klicka på bilden för att visa den i orginalstorlek. Jösses hur ska en hel sån få plats här inne, tur jag inte klickade =)))
#3 Det behövs kan jag lova. Nu ser man t.om spåret.
Men själv är jag för den gamla hederliga motorsågen som jag själv använde när jag ingick i Västerås Kommuns skogslag 95-96. Vi var 3 huggare + 1 arbetsledare och 6 risdragare i varje lag. Att vara huggare var lungt men alla fick vi börja som risdragare innan man fick gå huggarkursen. Efter 2 månader som huggare gick man på ackord, det var grejer det och risdragarna han inte med bara för att man som huggare tjänade bra pengar ju mer man högg. Sen att forsla ut timmret från skogen användes häst med dragsele. på en del ställen eldades riset upp och på vissa kom det flismaskin som flisade riset till bl.a underlag i motionsspår.
Dom som sköter avverkningen här i spåret är Mälarskog på uppdrag av Västerås Stad.

OJ AndreasS hur gammal är du egentligen du måste mena 1895-1896…Häst och dragsele, risdragare men hmm motorsåg måste varit någon mycket tidig modell hehehe

#9 - Nej inte min älskade skog, där jag lekte när jag va liten, ramlade ner från stenar och vrikade både det ena efter det andra, eller fastnade i grenar så jag slet sönder kläderna. Eller fastnade i vatten som inte syndens under all bar och löv som låg över så mamma och pappa fick komma och hjälpa mig loss.
Eller där man lekte kurragömma så man tappa bort sig själv så alla letade efter en och man bara grät.
min älskade skog
// Liinda
#11 Vilken syn det måste varit att se dig vimsa runt i skogen 
Men bara lugn… de mesta träden står ju kvar. Det är bara dina "mördarträd" de tar ned. 

#12 - hmpf. Nääh är faktiskt inte stor förändring i dagens läge. ;P
Alla träd är mördare.
// Liinda
#10 Nej det var ett möljöprojekt som kommunen hade 95-96.
Kommer dock inte ihåg modellbeteckningen på sågen men det var en Husqvarna så mycket kommer jag i håg och våran bas hade en Partner.
#14 Kunde varit 238 eller 240.
#15 240 låter bekant.
#11 Dom har gjort ett kanon jobb med att få fram Bäckby Alpen. Nu ser man den tydligt från cykelbanan, Bäckbyvägen och E18.

#17 - Nääh du skojar med mig :O.
*gråter en masas*
Min älskade älskade göra illa mig skog.
// Liinda