Cheescake

oooh gemäääjj
// Liinda

Ohh, det såg riktigt gott ut.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#0 Din cheesecake ser jättegod ut. Du kan väl dela med dig av receptet, så fler får njuta av den. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Tack (: Ska hitta den, la nämligen ut den på bakverk.ifokus ^^
-' Rebecca Johansson
Ingredienser:
Botten: 6st digestivekex
Skål 1: 3 äggvitor
Skål 2: 3 dl grädde 1 tsk vaniljsocker
Skål 3: 3 äggulor 2 dl socker 1ask philadelphiaost.
Ostsmeten görs i tre olika skålar för att till sist blandas ihop. Så fram mer tre skålar (mycket disk blir det)
Smula sönder digestivkexen i en mortel och strö hälften i en sockerkaksform med avtagbar kant (springform). Ta så många kex det behövs för att täcka botten.
TIPS! En kompis till mej blandar kexsmulorna med lite smör, trycker ut det i formen och gräddar den en stund i ugnen. Blir lite fastare botten som håller ihop.
SKÅL NR 1: Vispa äggvitor till hårt skum.
SKÅL NR 2: Vispa grädden och vaniljsockret lätt pösigt.
SKÅL NR 3: Rör ihop äggulor,strösocker och 1 liten ask philadelphiaosten 200 gram.
Blanda nu försiktigt ihop innehållet i alla tre skålarna. Häll i formen. I min har jag också haft i hallon.
Ställ formen i frysen i minst 3-4 timmar. Den håller sig ganska länge i frysen men vänta inte för länge.
Ta upp formen ur frysen och lägg upp kakan på ett serveringsfat. Garnera med olika frukter eller bär ex. kiwi, hallon, passionsfrukt, blåbär, cocktailbar, päron m.m. . Låt den tina något innan servering.
-' Rebecca Johansson

Tack för receptet. Vi ska nog prova att göra en idag // Karin
Karin

Sitter och funderar på om jag kan göra denna LCHF vänlig. Kanske malda nötter i botten och bort med sockret så ska det nog funka…gott =)

#5 Nu står cheesecaken i frysen. Vi la i hallon och det smakade så friskt (testade smeten). Vi glömde köpa vispgrädde, så vi använde creme fraiche 34% och det verka gå bra.
Vi ska testa den ikväll till Melodifestivalen // Karin
Karin
#8 Jättekul! :D
-' Rebecca Johansson
#8 Glöm inte bild sedan ;)
-' Rebecca Johansson

#8 - Då tar du med dig en liten smakprov imorgon när vi ses =O) Eller?
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Jag gör en ostkaka på keso. Och den blir lika god, med bär till. Den står nu i ugnen, och ska ätas efter soppa ikväll. Men jag vispar ägg grädde lite socker lite mjöl pytte pytte och smaksätter med bittermandelolja och hackade mandlar.Och i med keson ett stort paket.I ugnen ca 1 tim 175 grader. Tack för mej.

Min chessecake höll inte måttet. Smaken var god, men botten bara föll isär. Ska prova och göra en ny längre fram // Karin
Karin

#11 Vi kommer ju inte idag för Mattias är jättedålig. Skulle vi kommit så hade vi inte kunnat ta med, för botten bara smulade sig. Vi gör en ny tills vi ses en annan dag // Karin
Karin
#13 Blandade du i smör i kexsmulorna? :D
-' Rebecca Johansson

#15 Nej, men jag ska göra det nästa gång. Den är faktiskt bättre idag efter en natt i frysen. Kexen har blivit blötare och håller ihop bättre. // Karin
Karin
#16 Okejj :D
-' Rebecca Johansson