Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etiketttips
Läst 302 ggr
JimJ
0

Årets julklapp

Handelns utredningsinstitut står som vanligt för en handelsprognos och har kommit överens om vad som är årets julklapp. Den 16 November i år var det bestämt för en ny produkt. Ljudboken.

En ljudbok är någonting jag aldrig har provat på tidigare. Men det låter ju lovande då jag har väldigt svårt för att läsa böcker. Speciellt bra är det ju för barnen som slipper föräldrar som somnar under bokläsningen på kvällarna.

En ljudbok finns i olika former. Dels som kassettband, cd-skiva och dessutom som ljudfil som du laddar hem till datorn eller mp3 spelaren och lyssnar därifrån. Men kom ihåg att ljudböcker oftast är upphovsrättsskyddat material och får inte spridas.

Är man intresserad av att först testa en ljudbok innan man själv köper en som gåva, då kan man besöka närmaste bibliotek. Det finns alltid ett flertal ljudböcker i varje kommuns bibliotek. Fråga i receptionen om du inte hittar.

Det enda problemet med ljudböckerna som jag ser, är att de oftast ligger på flera cd-skivor. Detta lär dock ändras snart med tanke på hur fort DVD tekniken går.

Här är en länk till en sida där du kan köpa ljudböcker. Det finns att beställa på cd-skivor, men även som ljudfiler du laddar hem till datorn. Ljudboken.se

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
0

Jag lyssnar på ljudböcker och tycker det är perfekt. Jag har sällan tålamod att läsa böcker (är en filmkille), men talböcker lyssnar jag på på väg till och från jobbet eller på promenaden.

Favoriten är "Extremely load and incredible close" av Jonathan Safran Foer. Boken är på engelska. Uppläsaren är helt fantastisk!

Vissa ljudböcker har även med hela boken som mp3-filer. Jag flyttar direkt över böckerna till telefonen och lyssnar i telefonens mp3-spelare.

// Johan

Mvh // Johan

johan
0

Med ett större utbud skulle detta kunna vara en riktigt intressant tjänst på tal om talböcker.

>> http://www.bokilur.se/home.do

Mvh // Johan