Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettljus-i-mörkret
Läst 348 ggr
Madde
2006-12-13 21:40
0

Ny händer.

Läste på aftonbladet nu att en kvinna i från Spanien har fått 2 nya händer. Då har hon varit utan händer i 30 år, då hon råkade ut för en olycka.

Snacka om att det är goda nyheter för folk som har fått amputerat något sånt. Det är ju ett steg i rätt riktigning.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
2006-12-13 22:57
0

Det är verkligen goda nyheter. Det här måste vara ett riktigt uppåtsving för dem med amputerade kroppsdelar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
2006-12-13 23:04
0

nu gäller det ju bara att folk är villiga och donera de delar som man kan operera. =)

Jenka
2006-12-14 09:48
0

Vilken glödje hon måste känna :) Såg henne på nyheterna, men visste inte att hon varit utan händer i 30 år :O

Christina
2006-12-14 13:44
0

Fantastiskt! Sådant här gör mig motiverad skriva på intyg om nyttjande av min egen kropp, i den händelse jag förolyckas med användbara delar i behåll. Skjutit upp det av ren slöhet. 

Hur gör man?

Faxlin
2006-12-14 17:23
0

Donation av organ och vävnader finns det en bra sida med massa frågor och svar. Gå in där och kika.

http://www.sos.se/FULLTEXT/0077-019/0077-019.htm

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
2006-12-14 17:34
0

Tack Åsa!

Hm - svårt med goda intentioner.

Enbart skriftliga anmälningar tas emot. Anmälningsblankett finns på Socialstyrelsens webbplats.

Och så blev 'page cannot be found' när man man klickar på länken till blanketten. Men jag ger inte upp - NU ska det bli av.

cornish
2006-12-14 17:49
0

#6 Christina-du kan även gå in på närmsta apotek och hämta ett donationskort där-vi har haft det sedan detta startade!
Sedan får du en bekräftelse från Socialstyrelsen!

Har själv skrivit på för donation-redan -96, men de som inte vill donera kan även skriva i detta!
För mig känns det självklart då jag ej känner att det är i den fysiska kroppen vår själ finns-men detta är ju upp till var och en att ta ställning till.En stor och viktig fråga.

Men det är en positiv sak att kunna ge liv om man själv dör!
Samt att denna utveckling går framåt-som detta med händer tex..Man har ju även gett en kvinna nytt ansikte via donation.
Oftast rör det sig ju dock om inre organ.

De nya donationskorten är mycket vackra också-olika foton som pryder sin plats i plånboken..Jag är stolt över det!

cornish
2006-12-14 17:53
0

Om du vill gå via nätet tror jag denna länk är lättare än den Åsa skrev…här kan du även läsa mycket om donation-samt klicka på en länk bara och skriva på!

Donationsrådet

Christina
2006-12-14 18:24
0

Tack allihop - ja nu blev det äntligen av! Det ska någon sån här kick till för att tanke ska bli handling - för mig alltså!

Madde
2006-12-14 22:08
0

Kanon att ni fått tag i donationslänkar. Det kan rädda liv. Och det är ju goda nyheter. =)