Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettallt-annat
Läst 1503 ggr
Tom
0

Nytt ord

Min treåriga dotter sa "dessimot" idag vid middagsbordet. Hon använde det som att betydelsen var en blandning av dessutom och tvärtemot. Det lät så självklart när hon sa det och hon använde det vid två tillfällen under middagen. Jag vet inte om jag skulle kunna få in det i en mening så enkelt som hon fick.

Och jag är så glad att hennes språk är betydligt mer avancerat än vad en normal treårings brukar vara.

Tom

Madde
0

Vad skoj att hon använder lite ovanliga ord. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Maja
0

Haha.. Gulligt!! ;)

KajsaM
0

Gulligt :)

Faxlin
0

Vad skojigt. Med en egen treåring här hemma så förstår jag precis din känsla.
Här har vi också en väldigt verbal dotter med stort ordföråd, även om det ibland kommer in ord man inte känner igen men man kan ändå förstå deras betydelse liksom.

kanske var det något speciellt med öser födda 2003 :-)
Vet då att mina andra inte alls haft samma ordföråd i den åldern.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Niklas
0

#0: :-)) Vad använde hon det i för meningar?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

sarae
0

dessimot! Vilket härligt ord! hihihihi….ungar är helt enkelt underbara!

Christina
0

Vilket underbart uttryck - får lust att införliva det i mitt eget språk "…dessutom intar jag en motsatt position" = dessimot! Härligt.

Tom
0

Hon har använt många egna ord. För något år sedan sa hon "tändsläckare" om lampknapp och om någonting inte fungerade sa hon att "den påar inte" och syftade på att den inte gick att sätta på. När hon ropade på både mig och sin mamma sa hon "mapa", kanske inte unikt men i alla fall ett ganska påhittigt namn.

Tom

Tom
0

#5, Jag önskar att jag hade skrivit upp meningarna direkt men jag var fullt upptagen med att inte glömma bort ordet under middagen.

Tom

Christina
0

Ja Tom - skriv upp allt nu.  Åh vad jag önskar att jag hade gjort det!

Solveig
0

Ja Tom, börja skriv upp, man tror att man ska komma ihåg, men det kommer så mycket så man glömmer hälften. Med mina två minsta (nu 24 och 26) skrev jag upp roligheter, men inte allt tyvärr. De stora blandar jag ihop vem som sa vad + en massa som jag inte minns mer än en bråkdel av. Skaffa en stilig anteckningsbok och ge henne i present när hon blir vuxen.

Faxlin
0

Ett bra tips faktiskt. Man kan glömma så mycket så snabbt tyvärr.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tom
0

Jag skriver redan upp saker hon gör och har gjort så sedan hon föddes. Långt ifrån allt men i alla fall mer än inget. Men tack för tipset i alla fall.

Tom

StefanW
0

Vi har också skrivit upp mycket som barna har sagt och gjort. Det är underbar läsning!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Tom
0

Idag sa jag åt min dotter att hon inte fick prata med mat i munnen och vi diskuterade lite runt det. Efter en stund när jag hade råkat svara på en fråga med mat i munnen sa hon appropå att hon pratade

- Och dessimot har inte jag mat i munnen!

Hon lyckades få in sitt ord igen i en mening så att det fick en helt klar betydelse. Tvärt emot mig och dessutom hade hon inte mat i munnen när hon pratade.

Jag skrev ner det omedelbart så att jag inte skulle glömma bort det.

Tom

Niklas
0

#15: Lysande!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

JimJ
0

Härligt med nya ord. Julia brukar också komma med en del, visserligen är hon ju redan 8 år gammal. Men hon har börjat med lite mer avancerade ord som definitift.  :-)

Roligt är det också när hon säger fel. Ofta är det strax efter frukosten som hon säger roliga saker. Som igår när vi skulle ner på stan. Vi skulle till banken och gick väldigt tidigt för att slippa den långa kön som uppstår på mellandagsrean. På vägen säger hon "Minna ögon får vind i ögonen". :-)

Snart är det nog också Lukas tur att komma med några nya ord. Det är svårt att komma ihåg vad de sagt, kanske jag också ska börja skriva upp dom. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson