Historier

Norrländskt datalexikon.

2009-03-14 11:57 #0 av: Anders 50

 

Förklaring till konstiga dator-termer.


Back up: Kompisarna som följer med till dansen.


Hårddisk
: Det som finns kvar sen i fjol i jaktstugan när älgjakten börjar.


Java-programmering
: Överenskommelse om fikatiderna på jobbet.


Multimedia
: Rapar och fisar på jaktfesten.


Mail-server
: Brevbäraren.


Mus-matta
: Värmedyna i frugans bil.


Nätsurfa:
Snabbvittja siknäten.


Ram-minne
: Smärtan i pungen när du försökte cykla på herrcykel första gången.


Rom-minne
: Kräkningarna efter första skolfesten.


Skärmsläckare
: Fjärrkontrollen till TV:n


Virtual Reality
: Hallucinationer av hembränt.


Moderkort
: Stamtavla för jakthunden.

 

Allt detta från min favorittidning HÄLGE. 

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-14 12:25 #1 av: LiindaH

*asg* nu fick du mig verkligen att skratta här hemma.

Anmäl
2009-03-14 18:37 #2 av: Angelclaw

Foten i munnenFoten i munnen

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-14 20:44 #3 av: elize-l

Hahahaha skitbra

Anmäl
2009-03-14 23:37 #4 av: Faxlin

*Asg* Ja de där norrlänningarna. Och ja de där norr ifrån helt enkelt. Känner du igen dig Tess? Tungan ute

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2009-03-14 23:45 #5 av: Anders 50

Ja det är ett rejält folk de där norrlänningarna! De kan sina saker!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-15 00:16 #6 av: Faxlin

Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2009-03-15 16:20 #7 av: Angelclaw

*muttra*

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-16 09:16 #8 av: Faxlin

#7: Kramis

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2009-03-16 09:19 #9 av: [Norum]

Tur jag är Jämtlänning, inte alls samma sak som det där med norr-nånting..

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-16 09:50 #10 av: Cerrolyn

Hihihi

Den var bra. Och ja de därr norrlänningarna vet man ibland knappt var man har.Flört

(gift med en)

MVH Cerrolyn
Sajtägare på Tävlingshundar

Medarbetare på: Hoya, Retriever, Vallhundar
Min hemsida: Ceasars Vänner

Anmäl
2009-03-16 12:11 #11 av: AndreasS

#0 Gillar Helge och Lars Mortimer.

Anmäl
2009-03-17 04:12 #12 av: Chutney

Haha, Hälge är bara bäst :D

Anmäl
2009-03-24 06:21 #13 av: Angelclaw

#9 Jämtland räknas också till norrland - gränsen går vid Gävle... så tji fick du Skruttis!!

#8 kram på dig med :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-24 07:06 #14 av: [Norum]

*13 Jag ska tala om för dig att en Jämte är en Jämte och absolut inget annat! Glad

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-24 07:09 #15 av: Angelclaw

#14 Fråga stockholmarna ska du få höra, de struntar i republiken jämtland ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-24 09:06 #16 av: Anders 50

Visst tillhör jämtland norrland.  Du är en norrländska, Skruttis!   Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-24 13:02 #17 av: [Norum]

*15 Nollåttorna lyssnar jag inte på.. Flört

*16 Nu ska du vara snäll! Jag är lokalpatriot ut i fingerspetsarna och är och förblir en Jämte! Glad

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-25 10:38 #18 av: Faxlin

Jämtland tillhör inte Norrland. Så det så. En jämte är en jämte. :-) Så jag håller på skruttis jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2009-03-25 10:57 #19 av: [Norum]

*18 Älskar dig.... Kyss

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-25 12:16 #20 av: Faxlin

Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2009-03-25 16:26 #21 av: [KinaSylejmani]

Jämtland?

Det ligger ju i Södern för mig som bor i Norrland! Flört

Fast genom min släktforskning så har jag kommit i kontakt med Jämtland, såsom bland annat Brunflo och Östersund, då släktingar flyttat dit.

Fast liiite i Norrland kan man ju kanske säga att Jämtland tillhör. Glad

Fast det är kanske beroende på  var man drar gränserna någonstans...

 

 

Anmäl
2009-03-25 17:13 #22 av: Anders 50

Ligger mycket i norrland, t.o.m. Härjedalen ligger i norrland och det ligger söder om Jämtland. Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-25 20:15 #23 av: Angelclaw

Okej! Nu ska jag predika IGEN, förlåt!

Norrland räknas alltså till 56% av sveriges yta och gränsen? Den går vid GÄVLE. Jag finns ju i norrbotten och får frossa av begreppet!! huuu!

#21 Du finns i södern ju ;)

 

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 20:19 #24 av: LiindaH

höhö ! TESS BOR I NORRLAND!

Anmäl
2009-03-25 20:26 #25 av: Anders 50

Bevis finns här

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-25 20:27 #26 av: [KinaSylejmani]

#23. Ja, räknar man från BD-län så bor jag ju i södern! :-)

Anmäl
2009-03-25 20:29 #27 av: [Norum]

*25 Dig pratar jag inte med nåt mer.. så det så!  Tyst

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-25 20:30 #28 av: LiindaH

#25:UNDERBART bevis

Anmäl
2009-03-25 20:32 #29 av: [Norum]

*28 I dag är ni två inte mina vänner.. bara så ni vet! Skrikandes

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-25 20:35 #30 av: Anders 50

Kan någon hjälpa mig att tyda i vilken landsdel Jämtland ligger i länken ovan som jag skickade.  Ser så dåligt...Oskyldig 

Svara gärna med stora bokstäver.

 

 

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-25 20:36 #31 av: [Norum]

*ignorerar fullständigt och loggar ur*

 

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-25 20:38 #32 av: LiindaH

Skruttis: Va har jag gjort :O

890-3: NOOOOORRLAND!

Anmäl
2009-03-25 20:43 #33 av: Angelclaw

#26 Precis! :P Jag är ju lååångt från dig, ca 8 mil ;)

 

Liinda: NORRBOTTEN Säger jag ju! Haru dålig syn kvinna!!

F.ö så håller jag med skruttis faktiskt, skiter i vad ni skåningar säger :P Jag finns i norrbotten, jämtland är jämtland :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 20:53 #34 av: LiindaH

Men duuu"

Wikipedia ljuger aldrig.. Kolla kartan kvinna

Anmäl
2009-03-25 20:57 #35 av: [Norum]

Så om någon frågar 890-3 vart han är född, ska han svara Götaland då? Han är ingen smålänning? Om det är så rätt att gå via väderkartan..

Och du Linda är född i Svealand??

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-25 21:04 #36 av: LiindaH

Svealand Svealand trallallaaaa laaaa

Anmäl
2009-03-25 21:43 #37 av: [KinaSylejmani]

#33. Åtta mil?!

Ja, det är ju sååå långt ifrån, eller hur?! :-) Bara ett stenkast ifrån, eller hur?!

 

 

Räknar jag åtta mil norrut från Ske-å blir det Piteå jag tänker på.

Anmäl
2009-03-25 21:47 #38 av: Angelclaw

Hörru Liinda kolla kartan så ser du att Norrbotten finns!

 

#37 Eller hur :) Skitlångt :P Du tänker alldeles korrekt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 21:53 #39 av: LiindaH

8 mil kan va väldigt mycket.

Duuuu... NORRRRRLAND

Anmäl
2009-03-25 21:57 #40 av: Angelclaw

Mmm... du är bara nån ynka mil från att vara norrlänning liinda....'

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 21:59 #41 av: LiindaH

ja men jag är fortfarande inet det.

Anmäl
2009-03-25 22:01 #42 av: Angelclaw

#41 Nej du är sörlänning och nästan skåning!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 22:05 #43 av: LiindaH

haha men du bor fortfarande i NORRLAND

Anmäl
2009-03-25 22:09 #44 av: Angelclaw

och du i skåne!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 22:16 #45 av: LiindaH

men du bor i NORRLAND =) sen struntar jag i resten

Anmäl
2009-03-25 22:19 #46 av: Anders 50

När jag är i jämtland kallas jag sörlänning, och det går så bra så!

Det jag ville bevisa var att jämtland ligger i landsdelen norrland, sen är det givetvis så att en som är född i jämtland är en jämtlänning, bor man i norrbotten så är man en norrbottning o.s.v.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-25 22:22 #47 av: Angelclaw

#45 jo men norrland är ett vansinnigt korkat begrepp!

 

När folk säger "ååh norrlänska är så fint" och liknande... då blir jag mörkrädd :S

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 22:24 #48 av: LiindaH

Yees men jag är upplärd med att det heter Norrland sedan får dom som bor där uppe säga vad dom vill. Men det är något jag är upplärd med.

Anmäl
2009-03-25 22:26 #49 av: Angelclaw

Men ni sörlänningar är underliga :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 22:27 #50 av: Chutney

Jag är född i Jämtland :) Brukar säga till folk att jag är en surjamte..inte många som hajjar..*s*

Anmäl
2009-03-25 22:49 #51 av: Anders 50

#50 Tror inte du tillhör det släktet.Glad

Jämtar är ett väldigt trevligt folk, och jämtland ett fint landskap, det är därför jag vill flytta upp när jag blir pensionär. (och bli norrlänning)

 

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-25 22:51 #52 av: Angelclaw

Jämtland är fint, och dialekten är mysig!

 

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-25 22:58 #53 av: [Norum]

*52 Tycker om dig, vet du det? Glad 

Men riktig bredjämska är det inte många som förstår.. haha

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-25 23:28 #54 av: Chutney

#51 Men jag är stolt att kalla mig surjamte..*s* Finns ju en historia bakom just "surjamte" :) Kommer inte ihåg det så här på rak arm...var väl "slagsmål" om någon skog eller nåt, om jag inte minns fel :p

#52

Jag älskar Jämtland :) Speciellt Östersund.

#53

Nej, det är det inte. Min farmor som nu är 96 år är rätt senil (och av speciella anledningar, så har vi inte haft kontakt på ett tag) men hon kunde riktigt gammeljamtska...jag kan en mening...men minns den säkert fel..*s*

Jeg skä in i fjöse to mölk kynna..eller nåt...:p

Hm, nu hittade jag andra förklaringar till ordet surjamte än vad jag har hört..jaja..:p

http://www.bispgarden.com/surjamte.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mtar

 

Anmäl
2009-03-26 09:03 #55 av: [Norum]

*55 Jag säger; Je ske te fjööse å mjoolk kreka/kynna..
Det finns flera ord för kor. :-)

Ståscha jäck ipyne schegan å stöup bakjönne.
(kan inte stavningen på jämska men nåt sånt)

På svenska: Flickan gick under stegen och ramlade bakåt. Glad

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-26 13:32 #56 av: Chutney

#55

Ok, detta var det jag mindes från jag var liten...har ju förvrängt orden, är ju inte så konstigt :) Men jag tycker det är så intressant med gammeljämtska..så skriv gärna mer meningar om du har på lager..*s*

Hade du inte skrivit förklaring, hade jag inte fattat ett dugg :D

Undrar om det finns nån sida på nätet man kan läsa om och lära sig det? Vet du..? Ska googla också senare, måste vila ett tag...

Anmäl
2009-03-26 13:48 #57 av: [Norum]

Jämskan är ju som ett eget språk.. omöjligt att stava. Skrattande

Kyrka = Schöscha  Stege = Sjäga/schega  Kor = Kuan/Kreka/Kynnan
Mig = Ma/meg   Dig = Deck 

Henan, denan å dittan = Här där och ditåt Glad

 

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-03-26 14:03 #58 av: Anders 50

#56 När du vilat upp dig så kan du få lite sysselsättning  här

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-26 19:20 #59 av: Chutney

#57

Inte så konstigt..*s* Som det låter. Men det låter, ja..mysigt på nåt vänster :D

#58

Tack så mycket, den hamnade bland favoriter :D

Anmäl
2009-03-26 19:26 #60 av: Anders 50

#59 Fungerade det så du kunde välja att höra olika dialekter och få dem översatta i skrift?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-26 19:36 #61 av: Chutney

#60

Ja, testa..var rätt häftigt..*s* Nu fanns inte just Östersund som val under Jämtland, undrar vad man ska ta som närmast?

Av - Aspås, Berg, Frostviken, Ragunda, Strömsund, Åre? Nu tog jag Aspås, jag är så dålig på geografi, men det känner jag igen förutom Åre iallafall :D

Man kunde välja att höra ung kvinna, äldre kvinna, ung man, äldre man. Så fick man se både hur det stavades på riktigt och hur det "stavas" på det målet. Riktigt kul..*s*

Ska kika på Dalmål sen, då jag numera bor i Dalarna och sambon är född här..*s*

Anmäl
2009-03-26 19:51 #62 av: Anders 50

#61 Då förstår jag att du vet hur sidan fungerar.

Aspås är nog det som är närmast Östersund, men dialekten är nog inte samma.

Testa Småland/Burseryd, det är i mina trakter, bara några mil ifrån.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-26 19:54 #63 av: Angelclaw

Je had vart in :P

äh jag kan inte låta så! :) Men jämtska är supermysigt, även om jag inte fattar en bråkdel en gång!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-26 20:37 #64 av: Chutney

#62

Okej :) Jag var ju så liten då jag hörde gammel-jämtska senast, men kul att höra liknande igen iallafall, tack så mkt för tipset :)

Ok, ska testa. Lär nog testa de flesta dialekter antar jag..var en kul sida :D

#63

Hihi

Ja, vanlig jämtska är mysig, men gammeljämtska förstår jag inte heller :p Men jag skulle faktiskt vilja gå en kurs och lära mig, ska se om det finns någongång :)

Anmäl
2009-03-26 20:44 #65 av: Angelclaw

Gammeldialekterna är mysigast. Skulle vilja kunna prata som tanterna gör här men man har inte en suck när de sätter igång! :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-26 20:53 #66 av: Anders 50

Ja hä prauta wi wesbo dealäkt, dä ä en surts smaulänska sum wi prauta hä dä jau bo. Fast hä fenns så möe dealekte så dä kan skelja på bara nöra kelomete.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-03-26 21:03 #67 av: Angelclaw

#66 Men söjn jär hä jenna opp å! Hä jär ganska trevvlit å lyssen då gammelfolke pråtta, men sen jär hä skillnad på bonnska å bonnska å! Om man åk nan mil åt nå håll låt hä ju annars pa en gang!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-26 21:36 #68 av: Chutney

#65

Ja, jag skulle vilja lära mig "mitt" ursprungsmål iallafall :D

 

#66 + #67

Hihi, jag förstod faktiskt vad ni skrev..*s* Undrar hur det låter bara...:p Är säkert olika från person till person, är nog kanske inte "typiskt" med exemplena på den där sidan även om det nog är en stark hänvisning, eller hur jag ska säga :)

Anmäl
2009-03-26 22:36 #69 av: Angelclaw

tror he finnsch piijtmåle på nan sida å!;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2009-03-26 23:53 #70 av: Chutney

#69

Ja, kanske, har inte kollat..*s*

Anmäl