Annons:
Etikettnyheter
Läst 1195 ggr
[Carpinus]1
2017-05-25 07:41

Mardrömmen blev framgångssaga

Från han var 12 till han fyllde 26 var Martin Pistorius till följd av sjukdom innesluten i sin egen kropp utan förmåga att kommunicera, och i flera år uppfattade inte omvärlden att han återfått medvetandet. Hans fattningsförmåga bedömdes ligga på en treårings nivå.

 Idag 41 år gammal är han gift och  webdesigner med eget företag efter att ha tagit en kandidatexamen i datavetenskap, och nyligen genomförde han sitt första rullstolsrace. Pistorius kommunicerar med hjälp av dator och syntetisk röst.

Nu har Martin Pistorius föreläst på Sahlgrenska, och bland de erfarenheter han har att dela med sig av är att omgivningen alltid skall utgå ifrån att en patient uppfattar vad som händer omkring dem även om de inte är kontaktbara.
 "Många gånger betedde sig vårdpersonal som om jag inte alls var där och sa inte ens god morgon eller hälsade när de kom in i rummet. Det är viktigt att hålla fast vid ett värdigt och respektfullt bemötande", säger han till GP.

Annons:
Maria
2017-05-25 07:52
#1

En fantastisk historia som har ett lyckligt slut men tänk alla de åren han var fången i sin kropp😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
2017-05-25 07:58
#2

#1 Ja, det måste ha varit fruktansvärt! Jag kom att tänka på romanen "Johnny var en ung soldat" av Dalton Trumbo när jag läste hans historia. Skönt nog slutade den här verkliga historien bättre…

Sanyara
2017-05-31 17:51
#3

…"att omgivningen alltid skall utgå ifrån att en patient uppfattar vad som händer omkring dem även om de inte är kontaktbara."

Det här är jätteviktigt och borde vara en självklarhet för alla, framförallt vårdpersonal.

Tyvärr, så är det inte alltid så.

Jättebra att det uppmärksammas.

Be the change you wan´t for the world.

Upp till toppen
Annons: