Annons:
Etikettnyheter
Läst 849 ggr
[Carpinus]1
2017-06-08 00:05

Kvotera in goda nyheter i nyhetssändningarna?

Helene som driver den trevliga men inte särskilt produktiva bloggen "Nytt i nejden" höll på att deppa ihop framför TV-nyheterna för en tid sedan av allt hemskt och olustigt som händer. Nu tycker hon att det behövs en motvikt i form av goda nyheter, och kan man inte göra ett separat program med positiva saker så borde man "kvotera in" goda nyheter i nyhetssändningarna anser hon.

Tror Helene är införstådd med att det kanske skulle bli svåradministrerat, men visst ligger det en del i hennes fundering?  Jag brukar själv lyssna på  nyhetsmorgon på P1 och det är så mycket elände att man ibland funderar på att inte gå upp ur sängen den dagen - det känns som det ändå inte är någon idé…

Annons:
Dioramabyggare
2017-06-08 00:58
#1

#0. Jag håller med dig helt. Jag lyssnar mycket på radions P2 och P4 sedan flera år och jag kan inte påminna mig en enda nyhetssändning som inte haft "en massa" inslag om tråkigheter och våld i någon form. Nej, jag anser att nyhetsredaktionerna skulle "lära sig" av redaktionen för SVTs "Landet runt".

Carmarino
2017-06-08 10:32
#2

Ibland brukar ju nyhetssändningarna lägga in en lite kort notis med något positivt som en liten "slutknorr" på sändningen, men tyvärr är det alltför sällan.

En sak som jag reagerat på den senaste tiden att det numera ska "ältas" i timmar när det händer något. Nu senast vid attentatet i London. Då hade Sveriges radio P3/P4 sänt hela natten och fortsatte sedan halva förmiddagen också. Vissa program utgick.

Visst förstår jag att rapportering behövs, men det räcker väl med att rapportera vad som hänt? Inte behöver vi väl höra alla intervjuer med "folk som var där", teorier och spekulationer från alla experter och kändisar som ska uttala sig?

För mig blir det alldeles för mycket, och jag orkar inte ta till mig all information utan stänger av radion/teven, och läser inte merän en bråkdel av alla artiklar som skrivs i tidningarna.

Så jag välkomnar verkligen Helenes initiativ, även om det nog är en utopi att hon ska få igenom "kvoteringen".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2017-06-16 15:27
#3

#0 Jag håller fullständigt med om det. Jag deppar också ihop ibland när det bara är en massa elände i nyhetsprogrammen. Ibland bryr jag mig inte om att titta ens.

Det skulle vara en nyhetstimme med bara goda nyheter!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: