Ljus i mörkret

Baby hittat vid liv bland rasmassorna

2019-01-01 14:11 #0 av: Carmarino

En elva månader gammal flicka har hittats vid liv bland rasmassorna efter det kollapsade huset i Magnitogorsk i södra Ryssland.

Räddningsarbetare lyckades på tisdagen gräva fram flickan från bråtet. Hon hade överlevt i rasmassorna i över ett dygn i iskalla förhållanden.

"Räddningspersonal hörde gråt. Barnet kunde räddas eftersom hon log i en vagga och var varmt inlindad", skriver guvernör Boris Dubrovskij i ett uttalande.

Flickan är vid medvetande och har förts till sjukhus med god prognos, enligt den ryska nyhetsbyrån Tass.

https://www.svd.se/rasrisk-stoppar-sokandet-efter-overlevande

(Gissar att det ska stå "låg i en vagga", inte "log i en vagga".)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-01 14:28 #1 av: Sindri

Vill inte vara picky, men spädbarn är man bara till sex månader. Det känns otroligt att ett spädbarn skulle överlevt, men en 11 månaders är lite stabilare.

Anmäl
2019-01-01 14:28 #2 av: Hera

Wow

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-01-01 14:39 #3 av: Carmarino

#1 Det stod spädbarn i artikeln, så det är alltså inte jag som skrivit det. Har ändrat rubriken nu. Oavsett vilket så är det i princip ett mirakel att barnet överlevt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-01 14:45 #4 av: oh-la

#1 spädbarn är man väl upp till ett år som jag lärt mig. Kan inte hitta någonstans där det står 6 månader.

Anmäl
2019-01-01 14:46 #5 av: Carmarino

Från Wikipedia:

Begreppet "spädbarn" används vanligen mellan åldrarna 1 månad och 12 månader, men definitionen varierar mellan födseln och ungefär 3 års ålder. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4dbarn

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-01 15:00 #6 av: Hera

#1 Var har du fått det ifrån?

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-01-01 15:00 #7 av: eskils

Underbart att den lilla flickan kunde räddas! Hjärta

(Det lär tyvärr finnas fler barn i rasmassorna. Så dåliga hus man byggde på Sovjettiden...)


Anmäl
2019-01-01 15:58 #8 av: Sindri

Hoppsan!  Förlägen När jag gick på BVC skilde man tydligt mellan spädbarn, upp till 6 månader, och sedan bebis, upptill ett år.  Har sedan alltid trott att det är så, och det är ju väldigt stor skillnad mellan ex.vis en 3-månaders och en 8-månaders.

Ber om ursäkt, gillar inte att anmärka på vad folk skriver, men jag reagerade bara på att ett så litet barn skulle överlevt, och det stod dessutom bebis i SvD -artikeln.

Anmäl
2019-01-01 16:14 #9 av: Wonnalesan

Det viktiga var att det lilla barnet överlevde. Det kändes bra att läsa om att man hittade henne..Mvh/WLBlomma

Anmäl