Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettljus-i-mörkret
Läst 812 ggr
AnneN
0

Äntligen trodd!

Jag misstänker och har sen lågstadiet misstänkt att jag har dyslexi, men eftersom jag förstår det jag läser och inte har några problem med stavning så har jag aldrig blivit trodd då jag har sagt det. I högstadiet försökte jag få till en utredning men dom ansåg inte alls att jag behövde nått sånt, varför förstår jag inte riktigt.

Nu idag går jag på komvux och på svenskan idag så var det en kille som hade redovisning om just dyslexi. Efter han hade redovisat så frågade han om det var någon i klassen som kände igen sig i symtomen och jag svarade att det är många av punkterna som stämmer väldigt bra på mej.

Lärarens reaktion på det var -"Varför har du inte sagt nått? Då hade vi ju kunnat hjälpa dej!" Finns tydligen hjälp för mej att få på skolan både med skolarbetet (om jag behöver) och med att få genomgå en utredning som jag så länge längtat efter! Så nu till vårterminen ska dom på skolan fixa så att jag får hjälp =)

Orsaken till att jag inte sagt något till dem är att jag aldrig blivit trodd av lärare förr så jag hade gett upp hoppet.

Jag är så otroligt glad för detta så det är inte sant!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Coturnix
0

Jadu! Det var en solskenshistoria!:) (Blir arg för att du inte fått gehör tidigare, såå typiskt! Men det är ju en nu en gammal dålig nyhet!:()  

Så Hurra för dig och din skola!Skrattande

AnneN
0

Tack =)

_**/Mvh Anne

Xiox
0

Va roligt att höra Anne :D:D:D

storAnnette
0

Förstår att du är glad och lättad!

Det var samma för mig,det gick upp ett stort ljus för mig när ett par från FMLS (föreningen mot läs- och skrivsvårigheter) kom till en utbildning jag var på och berättade om hur det kan vara!

Jag har inte några svårigheter själv,trodde ungefär att om man har det kan man inte alls läsa/skriva…det var min man jag kände igen…och när jag berättade för honom kände han igen sig själv!

För honom var det så (han är död nu) att han kunde läsa skönlitteratur hur bra som helst men inte läromedel och instruktionsböcker och så…jobbigt tror jag men det värsta för honom var att han blev kallad dum i skolan många gånger.Det var en lättnad för honom att få en förklaring.

AnneN
0

Förstår så väl att han kände sig lättad, dyslexi har ju absolut inget med intelligensen att göra… tex Einstein var dyslektiker fick jag veta idag =)

_**/Mvh Anne

Xiox
0

va är skön litratur? och va är läromedel? :)

AnneN
0

Skönliteratur är "vanliga" böcker, tex deckare, osv.

Läromedel är skolböcker

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Till tröst, så kan jag berätta om vår gode vän, atlantseglaren, han är dyslektiker. Gissa hans ursprungliga yrke! MArinbiolog! JAg frågade, hur 17 han kunde klara sig genom gymnasiet och klara univeritetsproven, då berättade han, att han var med på varenda föreläsning. Så han fick hjälpa  alla andra, som inte var med, då han hade registrerat allt! Som gentjänst, så fick de andra berätta för honom, vad som stod, för det rörde bara ihop sig när han läste!

Sen en till, jag gick gymnasiet tillsammans med de vanliga eleverna, jag var alltså 38 och mina klasskamrater var 16. För två veckor sedan, så träffade jag en av dem. HAn var ordblind, som det också kallas, men var en hejare på historia. Gissa vad han var nu? Jo, lärare på gymnasiet i naturligtvis historia och SVENSKA!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

#8 Det var kul.De har hittat ett sätt att klara av det på egen hand då,utan hjälp.

Min gube han jobbade som reparatör till sjöss (på tankbåtar) och han hade svårt att läsa ritningar,inte så bra men han gjorde sitt jobb lika bra för det bara på ett annat sätt.

Faxlin
0

Vad skojigt för dig att de äntligen lyssnar på dig och tror på dig. Säkert kommer allt bli enklare för dig med då du får annan uppbackning från skolan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnneN
0

Tack Åsa =)

_**/Mvh Anne