Katten Santos berör Åkersberga
Katten Santos är en kändis i Åkersberga, och när han fick problem med öronen samlades tusentals kronor in till operationen. Det som blev över gick till ideellt arbete för katter i nöd.
https://sverigesradio.se/artikel/katten-santos-gor-succe-i-akersberga-alla-vet-vem-han-ar
https://sverigesradio.se/artikel/akersberga-gick-samman-skramlade-till-katten-santos-operation
Katter vet hur de ska göra för att charma folk. 😸
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag tycker faktiskt inte det är så himla roligt.
Oansvarigt att ha en katt ute i sådana områden med både bilar och annat farligt.
Att sedan ta emot pengar och skänka resterande till behövande katter är väl knappast något att skryta med. Är katten inte ens försäkrad?
Det hade varit mer OK att skänka HELA den insamlade summan och istället betala för sin egen katt som andra ägare med ansvar gör.
/Maria
#1 Vi hade en likadan citykatt här, som i flera år umgicks med folket på stan. Den hade halsband med namnbricka, och såg allmänt välmående ut.
#2 Lyssnar man på radioinslaget så framgår det att ja, katten är försäkrad. Självrisken kostade 2000, resterande 18.000 skänktes till förmån för utsatta katter.
- Redigerat 2021-12-29 12:36 av [Göstage]
Ledsen men jag tycker fortfarande inte lösspringande katter i tättebyggda områden är charmigt även om katten själv är det.
Kunde de inte skänkt självrisken också???
Halsband kan vara farligt. Namnbricka hjälper föga då det slits. Katten ska vara chippad och registrerad och självklart kastrerad.
Jag bor mer nära natur än Åkersberga centrum och här skadas katter ofta.
/Maria
Hej Maria. Jag är matte till Santos som du skriver om här. För det första vill jag säga att jag inte ville ha någon insamling alls till hans operation men gav mig när överskottet skulle skänkas till katter som behöver det. När människor vill samla till Santos operation tycker du att jag ska betala självrisken själv. Det handlade om 1800 kr. Det hade jag absolut kunnat gjort men ska inte hans följare få bidra med något om de vill det? Överskottet Ca 18000 kr gick till utsatta katter bla lilla loppans fond hos Waxholms katthem. Var det inte heller bra tycker du?
Självklart är Santos försäkrad.
Jag tycker ditt inlägg är taget helt ur det blå när du inte har en aning om någonting utan bara kastar ur dig saker som du tror och tycker.
// Marie
#5 Klart jag skriver vad jag tycker 😉
Jag tycker det är oansvarigt med katter på fri tass ute.
/Maria
#6: och det får du gärna tycka och det är inte det jag ifrågasätter om du läser mitt inlägg.