Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikett: nyheter
Läst 210 ggr
Fornöga
4

Alexander, 25, öppnar lanthandel i Nikkala

Nikkala, är "en ort med 252 hushåll, väster om Haparanda, som inte har sett röken av en livsmedelsaffär på flera år", skriver Expressen. "I flera år har invånarna i Nikkala behövt ta sig minst 12 kilometer från sin hemort för att köpa ett paket mjölk.
Nu tar Alexander, 25, saken i egna händer och öppnar en egen matbutik i byn."---

Bara att hålla tummarna för att han lyckas och att han får det stöd han behöver från ortsbor och turister!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

I flera år har invånarna i Nikkala behövt ta sig minst 12 kilometer från sin hemort för att köpa ett paket mjölk. Nu tar Alexander, 25, saken i egna händer och öppnar en egen matbutik i byn. ”Jag har ingen erfarenhet men det ska nog gå bra”, skriver han i ett sms med en tummen upp-emoji.
  • Redigerat 2024-10-05 11:48 av Fornöga
Carmarino
2

#0: Det är förhoppningsvis uppskattat bland ortsborna. Även om hans priser kanske är lite högre så kostar det ju att köra drygt ett par mil för att handla, så det kan nog gå jämnt ut.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
1

Mer automation kan lösa den här typen av saker bra. Hade han behövt stå fysiskt i butiken och ta betalt hade det aldrig lönat sig. Med modern teknik, och att lokala befolkningen är ärlig, kan det funka.

Mvh // Johan

Fornöga
1

#2 Automation i all ära, men logistiken lär han inte komma undan.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

johan
0

#3: Inte än. Men det är en jäkla skillnad på att ställa upp varor på hyllor en timme om dagen, och att stå och ta betalt varje timme butiken är öppen.

Mvh // Johan

Fornöga
1

#4 Utveckla gärna "inte än". 🤔

[anarki]
2

Hoppas det går bra, på vissa orter har självbetjäningsbutiker inte alls varit lyckad medans på andra ställen haft problem med folk som använt falsk bank-ID eller stulna. men där känns det som att det problemet inte kommer vara några problem snarare hitta rät typ av livsmedel som säljer.

johan
0

#5: Dom flesta lager drivs redan av autonoma robotar. Humanoida robotar som kan utföra typiskt mänskliga tråkiga tunga uppgifter som att packa upp kartonger, flytta innehållet och ställa på hyllor är inte långt borta. Kommer bli vanligt inom 3-5 år är min gissning.

Till en början kommer dom vara dyra, som med all ny teknik, men i takt med att produktionen av dom ökar sjunker priserna.

Mvh // Johan

Fornöga
1

#7 Och lastbilarna som transporterar ut varorna kommer att vara förarlösa…

Vet du, jag har släktingar som bor på en liten ort i en till ytan stor kommun, inte i Norrland, utan i södra Svealand. Även på den här gamla bruksorten slog man igen den sista butiken för mer än tio år sedan och numera har man precis som i Nikkala över en mil till närmsta butik där man kan köpa den där mjölklitern. Men det var inte det man saknade mest, utan det var mötet med andra i och vid butiken. Andra kunder, men inte minst butikspersonalen- "Kerstin i kassan" var kanske den enda en del kunder pratade med på flera dagar.

Att unge Alexander nu satsar på en självbetjäningsbutik är gott och väl, men en dag kanske pendeln slår tillbaka, och nyheten blir att "vi har öppnat en lokal affär där du får mänsklig betjäning". Tyvärr lär det förbli en önskedröm och inte någon förutsägelse- det senare står handeln själva för: i en inte alls avlägsen framtid kommer den tidens kunder mötas av robotar som butiksbetjäning. Och man behöver inte känna sig ensam, för de kommer även att kunna konversera…🙄

Vi har redan sett en utveckling mot en allt högre automation av till exempel lager som specialbyggs för att kunna använda olika typer av robotar – och denna utveckling förväntas fortsätta. Men dessutom ser vi att de människoliknande, så kallade humanoida robotarna, kan komma att bli ett naturligt inslag i en butik.
Fornöga
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 Inte ens butiksroboten Marty stod ut i den sterila miljön…😉

johan
0

#8: Troligen blir transportera, inkl ”last mile delivery”, autonoma ja.

Jag är uppväxt i en mindre by med lanthandel som behövde läggas ner. Folk handlade inne i stan där butiken hade bättre priser och bättre utbud. Dom flesta jobbade ändå där.

Jag tror samtliga saknar att ha en butik på gångavstånd, men ingen var beredd att offra pengar och valfrihet för att den skulle kunna överleva.

Det i särklass dyraste med att driva ett företag och största kostnaden för alla tjänster är lön. Om en lanthandel kan klara sig med ytterst lite personal kanske dom klarar av att överleva.

Men lika troligt är väl att dom större butikerna också har större möjligheter att investera i tekniken och därmed sänka sina priser till kund ytterligare, vilket gör det ännu svårare för en liten lokal butik med 50-100 potentiella kunder.

Det du säger om att sakna kontakten tror jag stämmer. Men uppenbarligen är det inte tillräckligt viktigt då butikerna stänger för att för få handlar där. Folket valde lägre priser över att prata med Kerstin i kassan.

Alexanders butik hade aldrig kunnat öppnas om han stod där från 10-19 och behövde lön.

Verkligheten. Ibland är den jobbig.

Mvh // Johan

Fornöga
0

En avigsida med automatiseringen är jobb som går förlorade (jo då, det skapas en del andra kvalificerade jobb istället). Många affärsanställda går redan nu utan jobb, och i juni gick 37 500 unga i åldrarna 18-24 arbetslösa, vilket var en ökning med c:a 3500 sedan förra året. (Källa.)

Man kan nog utgå från att de flesta av de senares uppehälle inte tryggas av någon arbetslöshetskassa utan "avlönas" av skattebetalarna. Även om flertalet (?) unga är rotade eller inflyttade till större städer är många kvar på mindre hemorter, och att ge dem hjälp in i arbetslivet genom att de bemannar eller får starthjälp till att öppna butiker borde kunna innebära en resurssatsning på flera sätt. Slaget om landsbygden behöver inte vara förlorat! 😉

• Redigerat 2024-10-06 09:35 av Fornöga
Fornöga
0

#10 Kan hålla med dig om att många som bor på mindre orter men jobbar " i stan" föredrar att handla där utbudet är större och billigare, och deras solidaritet med lanthandlaren är väl begränsad. De som kommit i kläm är äldre som inte längre är kapabla att köra bil och/eller saknar en sådan..

[anarki]
2

Jag tror inte automation kommer slå ut mindre handel eller införas överallt. Läser man i större grupper på Facebook så frågar människor efter var dom ska stanna till gärna gårdsbutiker.

Trots det max tar 15 min med bil från en mindre ort till en handelsplats intill E20 med både Stora Coop, ICA Maxi och Willys efterfrågar många i den orten fler matbutiker som för närvarande har en ICA butik.

Den handlare som tar bort sin personal på golvet tappar nog många kunder som vill ha den där extra service att kunna fråga om produkter och önskemål.

Pyttelite
0

#13: Dom flesta eller iallafall väldigt många av gårdsbutiker de flesta i min närhet saknar personal 😊

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[anarki]
2

#14: Och här finns det många gårdsbutiker med personal.

Finns ju även en anledning man har personal, igår såg jag ett inägg på Facebook där en obemannad gårdsbutik la ut en bild på gamla sedlar och bad personen som lagt dom där komma tillbaka och betala varorna och ta tillbaka sedlarna, sådana inlägg ser jag ett par gånger i månaden med folk som tagit utan att betala.

Många har kameraövervakning och Bank-ID men vad hjälper det när polisen lägger ner ärendet i brist på bevis.

Pyttelite
0

#15: Fast det är trots allt billigare än att ha personal 😀

[anarki]
1

#16: Jag har besökt en obemannad butik i somras och jämförde priserna med ICA Maxi det var inte billigare, nästan 4 kr dyrare för mjölken då är det nästan billigare på pressbyrån.

Pyttelite
0

#17: Nej de obemannade gårdsbutikerna har inte alltid varor som är billigare än t ex ICA som kan laborera med priser men kostnaden för att ha personal anställd på landet gör att man som företagare tappar lönsamhet eller överlevnad - därför är det billigare att ha det obemannat och risken som företagaren tar går till viss del att reglera.

[anarki]
1

#18: Det går att ha personal, men det gäller ha det som kunderna efterfrågar med. Även en ICA butik har varor som säljer dåligt.

Varor som kött/chark, ägg, mejeri säljer ofta bra speciellt närproducerad mat.

Det funkar inte att importera kött och sätta lågt pris på det och tro nu kommer kunderna till min obemannade butik för han i grannbyn står ju bakom en disk och säljer lokalproducerad kött med sin personal då borde ju jag tjäna mer än han utan personal och billigare kött.

Bra service och kvalité ger ringar på vattnet.

johan
1

I dom flesta fall har automation mer skapat andra jobb än gjort att jobb försvunnit.

McDonalds är ett bra exempel. När dom började införa sina terminaler där man beställer själv behövdes färre personal i kassorna. Men det visade sig snabbt att dom får fler och större beställningar, så personal i köken ökade mer än dom jobb som försvann från kassorna.

Världen förändras hela tiden. Inte många som jobbar med att köra hiss idag. Eller tända och släcka gatubelysningen. Eller stå i stall där man parkerade sina hästar innan bilen tog över.

Men istället skapades helt nya branscher. Bensinmack, vägarbeten, motell, verkstäder.

Tänker på en scen i Kalle och Chokladfabriken där Kalles pappa förlorar jobbet med att skruva på korkar på tandkrämstuber när en robot tar över det jobbet. Sedan blir han anställd igen för att laga och serva roboten som ”tog” hans jobb.

Mvh // Johan

[anarki]
3

#20: McDonalds har väl varit mer tvungna att skära ner på sina kostnader tack vare konkurrenterna MAX och BK men även trenden med "finburgare". Den så tidigare skräpmaten har blivit ersatt med lyxig msmash burger istället för frysta köttpuckar vill folk ha färsk saftig köttpuckar.

Även vanliga pizzor ratas det ska vara stenugnsbakade pizzor.

• Redigerat 2024-10-06 11:32 av [anarki]
johan
0

#21: Det är möjligt, men det förändrar inte att självbetjäning totalt sätt inte minska personalstyrkan, utan ökade den. Fast med andra uppgifter än att stå i kassan.

Det är ju ofta precis så det blir med automatisering.

Däremot finns det nog anledning att oroa sig för vad alla lastbilschaufförer ska syssla med när det yrket ersätts av självkörande lastbilar inom 10-15 år. Det är en väldigt stor yrkesgrupp.

Mvh // Johan

[anarki]
4

#22: Är du säker att lastbilschaufförer inte behövs? Jag skulle vilja se den lastbil som lastar timmer i skogen eller levererar asfalt, grus, betong till ett vägbygge. Möjligt att man kan ha självkörande lastbilar för enklare transporter men dom kommer aldrig att ersätta lastbilschaufförer som ser, hör och tar snabba beslut.

Carmarino
3

Den här diskussionen kanske ska föras på en annan sajt. Påminner om vad som står i "Om sajten":

Vårt budskap med denna sida är att vi vill få folk lite mer glada och positiva till livet. För visst blir man deprimerade när man hela tiden läser om dödsfall och om det dåliga vädret i dagstidningarna? Här kan du vara säker på att endast få höra om det positiva och glada folk har varit med om!

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
0

#23: Autonoma fordon ser 360 grader hela tiden och tar beslut 60x sekund. Autonoma fordon har redan visat att dom är säkrare än mänskliga förare.

Och ja, jag tror utan tvekan dom kommer kunna lasta timmer utan problem. Det enda människan gör idag är ju att flytta en kran från ett ställe till ett annat. Resten görs ju redan av maskinen.

Men det är mycket möjligt att köra varor från punkt A till B är första steget. Och det är ju den stora delen av transporter.

#24: Tycker detta är väldigt goda nyheter att man kan ha butiker öppna dygnet runt till låga kostnader och att vi kan minimera dödsfall och olyckor i trafiken.

Om du tycker det är dåligt får det stå för dig.

Mvh // Johan

Carmarino
1

#25: Det är ju inte enbart det diskussionen handlar om, vilket du säkert själv kan se om du läser alla kommentarerna noga.

johan
1

#26: Tycker dina två sista kommentarer är dom minst ”goda nyheterna”, tbh.

Börjar förstå varför många klagar på att iFokus ibland känns som en blöt filt för öppna samtal. Allt mer sällan som det känns som en positiv upplevelse att delta i diskussioner.

Det är ingen bra nyhet.

Mvh // Johan

Fornöga
1

OT: Under andra omständigheter hade jag tyckt att det var trevligt med uppmärksamhet för "Goda Nyheter", men inte nu. Får erkänna att jag inledningsvis bidragit till att ämnet svävat iväg, nu önskar jag att jag som trådstartare även hade kunnat stoppa den.

I övrigt kan jag bara tycka att den här ingressen som funnits i 2,5 år på en annan sajt behållit sin aktualitet och mestadels fyllt sitt syfte.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Carmarino
2

#27: Då tycker vi olika. Jag tycker din kommentar om att mina "
kommentarer är dom minst ”goda nyheterna” är otrevlig. Påminde ju bara om sajtreglerna.

Sajten heter Goda nyheter. När det då kommer en berättelse om en kille som velat göra något positivt för sin hembygd, tycker jag inte det passar att påpeka att han inte kunnat göra det utan automatisering. Han är ju helt öppen med just det och att han behöver sitt ordinarie jobb för att kunna göra det. Men du får naturligtvis tycka annorlunda.

Bara för att jag inte anser att AI är guds gåva till mänskligheten så innebär det inte att jag är emot AI.

• Redigerat 2024-10-07 09:23 av Carmarino