En glad mat-rätt
Bli glad utav god mat blir nog de flesta utav oss. Därför tänkte jag komma med ett eget litet recept på köttbullar som ingen människa i världen blir less på. :-)
Köttbullar är oftast ganska tråkigt eftersom det är så himla vanligt här i Sverige. Men det finns sätt att göra det roligare på.
Det här behöver du:
Köttbullar.
Matlagnings-grädde 5% Fetthalt.
Konserverad annanas.
Bords-soja.
Kryddor.
Så här gör du:
Stek köttbullarna på svag värme, dela sedan alla på mitten och öka värmen till max. När köttbullarna har brunat till en aning, häll i all grädden. Låt det stå och kocka en stund. Skär annanasen i bitar och lägg i. Smutta ned sojan med små mängder i taget tills grädden blir en aning brunare än brunsås. Häll i ungefär hälften utav vattnet från konservburken med annanasen. Låt kocka ännu en stund tills du ser att grädden börjar försvinna. Krydda nu och tag av från plattan och häll i resten utav vattnet från konservburken med annanasen. Smaka av. Är det för mycket grädd-smak så kan du hälla i en aning socker så försvinner den. Låt stå några få minuter och svalna så kommer grädden att försvinna ännu mer av någon konstig anledning.
Nu har grädden och smaken gått in i köttbullarna. Köttbullarna ska desutom vara mjuka och lena, nästan som de smälter i munnen. :-)
Tycker man inte om den bruna tråkiga färgen, kan man ha i massa ketchup för att få såsen romantiskt röd. Men akta er för konserverade krossade-tomater, de förstör smaken! :-)
Till detta serverar jag oftast med ris eller snabb-makaroner. Det fungerar nog säkert till potatis med. :-)
Super gott! :-)
Finns det kanske flera roliga recept som någon sitter och håller hemlig? Dela med dig! :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Dem köttbullarna var goda Jim 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
oh d ska jag allt testa o göra nåndag =)
o dom verkar ju vara goda me.. =)
Det där ska jag prova nån gång! Det vattnas redan i munnen på mig.

Ohh, de låter super goda.
Har nog inget riktigt hemligt recept att dela med mig av. Men jag ska fundera :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Recept på en glad maträtt:
1 Trädgård
1 Stor varm sol
1 Grill
1 Sjö eller pool
Ett gäng släkt och vänner
Se till att alla samlas tillsammans och gör denna läckerhet som sedan intas med en stor aptitlig känsla:
Massor av blommor
kvittrande fåglar
Dansande katter, hundar & andra djur
Lekande barn
Sång & musik
Humor
Skratt
Gemenskap
Kramar
Blanda allt tillsammans och njut av stunden!
Elisabeth
det var ett härligt recept Elisabeth =)

Det receptet var fint.
Audiatur et altera pars
Ja, det var en mycket fin maträtt Mamma. Ska du laga den imorgon? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

#8 Ja den ska vi ha idag till middag =)
Elisabeth
är ni mamma och son ?? nähää? :O 
Jodå bubbelbubbel, hon är min mor och jag är hennes son. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Kul och annorlunda recept!!!
Undrar om min kräsne åttaåring äter det??? Han älskar köttbullar, makaroner och ananas, men allt samtidigt?? Men jag ska ABSOLUT testa!!
Tackar! /jeanette
Det är klart han kommer älska den här matträtten. Alla ungar hittills har tyckt om den iaf. :-)
Man kan ju även piffa till den här maträtten med lite strimlad gul och röd paprika som du steker samtidigt som du slänger i köttbullarna. Vill du ha paprikorna saftiga, kan du använda dig utav en annan stek-panna och steka dem i olivolja eller extremt mycket margarin. När sedan köttbullarna är färdiga, slänger du i paprikorna i samma stekpanna. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
nämen så roligt Jim ! :D det visste jag inte, man lär sig alltid nått nytt :D
#13 Ha ha!! jag visade ditt inlägg för Simon, min son. och han ska definitivt testa!! Han har just lärt sig läsa och han gillade det du skrev! Om JAG hade sagt att det var gott hade det vart äckligt, men nu när DU har sagt det är det en annan sak! :o)
Tack!! /jeanette

#15 Hahaha!!! ja alla barn gillar Jim och allt han gör så om det är mer du behöver hjälp med som Simon kan läsa och ta till sig, be Jim skriva det =)
Elisabeth

Kan rekomendera som krydda när jag lagar köttbullar har jag senap Det blir gott Prova och smaka och bedöm själva
#17. Det har jag provat en gång tidigare. Jag håller med om att det är gott, även i köttfärssås. :-)

#16 Inte bara barn tycker om Jim,äldre "tanter" tycker såå mycket om honom oxå!!
Han är en riktig gentleman ska ni veta,när vi var på Ica i Backe och skulle handla,då erbjöd han sig att bära korgen åt mej,för se det skulle jag inte behöva göra själv!!
Och då är detta bara ett ex.av alla de fina egenskaper Jim har!!Kram på dej,killen!!
Fina kvinnor ska inte bära korgar Ewa! :-)
Kram på dig med. :-)

Men då kanske du bär blåbärskorgen imorgon i skogen Jim? =)
På kvällen ska jag bjuda dig och Robin på blåbärspaj och vaniljsås serverat i hjätform 
Elisabeth
Eller om vi stöter på en björn, då får du bjuda på stekt björn-fläsk med bearnies-sås. :-)

#22 Självklart! men det blir nog kantarellsås om vi hinner plocka några svampar innan björnen dyker upp 
Elisabeth

Vet ni,i vår lokaltidning i Onsdags,var det bild på en bil,vars bakruta en björn hade smackat upp ramarna!!Det var leriga avtryck av björnen som hade fått nos på mat, kvinnan tidigare hade haft i bilen.Och det var inte många kilometer från där jag bor.Så nu kan alla glömma att jag ens lämnar asfalten
Kvinnan hade hört en del märkliga ljud,där i skogen, då hon plockat bär,men inte sett något,så björnen hade nog full koll på henne.
Här är ett recept på piroger som jag brukar göra och som jag tycker är både lättlagade och goda.
Pajdeg. (2 personer)
* 6 msk vetemjöl
* 4 tsk margarin
* 2 msk lättyoghurt eller lättfil
Lägg mjölet i en liten skål. Finfördela margarinet i mjölet till en grynig massa. Sedan tillsätter man yoghurt eller fil och arbetar snabbt ihop till en deg.
Låt sedan degen vila cirka 30 minuter i kylskåp innan den används.
Jag brukar även tillsätta lite riven ost i vetemjölet och sedan följer jag receptet som ovan. Ungefär 25 gram (eller ngt sånt) riven ost per person.
Köttfärsfyllning (4 personer)
2 satser av pajdegen ovan.
* 1 gul lök
* 300 gram nötfärs
* 2 tsk margarin
* 2 msk tomatpuré
* 1 tsk salt
* 1 kryddmått svartpeppar
* 1 dl vatten
* ev. äggvita
Sätt ugnen på 250 grader.
Skala och hacka löken.
Bryn lök och köttfärs i margarinet på medelstark värme. Rör i färsen så att det blir en grynig massa. Tillsätt tomatpuré, salt och peppar. Sedan rör man ned vattnet och låter allt koka på svag värme utan lock cirka 5 minuter tills det mesta av vätskan kokat in.
Sedan delar man pajdegen i 4 delar och kavlar ut dem tunt till runda kakor. Dela köttfärsröran i portioner och lägg dem längs mitten av degkaorna. Och så viker man degen om fyllningen och klämmer ihop kanterna till täta paket. Pensla ev. degen med uppvispad äggvita. Lägg dem sedan på plåt och grädda i ugnen tills degen fått färg och blivit frasig, cirka 15 minuter.

Pirogerna som #25 gett receptet på ovan är jättegoda. Jag har själv gjort dem. Efter recept från Puddingen som jag fått på ett annat ställe.
Det måste jag prova. Jag har aldrig gjort egna prioger förut. :-)
#27. De är jätte lätta att göra och det går fort. Och så är de supergoda!

Ohh det lät underbart gott. Måste få igång skrivaren så jag kan skriva ut detta recept och använda det.
Audiatur et altera pars
# 27 och # 29. Berätta gärna sedan vad ni tyckte om pirogerna.

Åh, mat :D
piroger som e så gott =) måste nog också testa =)
Ja, visst är piroger gott!
Här är ytterliggare recept på piroger.
PIROGER (2 portioner).
* 12 msk vetemjöl
* 2 msk bordsmargarin
** 1-2 msk kallt vatten
* 150 gram brynt kalvfärs
* 100 gram hackad lök
* 200 gram tomater, hackade
* 1 dl buljong
* 1 msk vetemjöl utrörd i 2 msk vatten
* salt, peppar, timjan och oregano
* 1/2 äggvita
Sätt ugen på 200 grader. Blanda mjöloch margarin till en grynig massa. Arbeta i vatten så att det blir en sammanhängande deg. Ställ kallt en halvtimme.
Under tiden arbetar man färs, lök, tomater och buljong i en kastrull och sjuder det i 10 minuter. Rör i mjölblandningen och låt det tjockna, får sedan svalna. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rundel (18 cm diameter). Fördela hälften av köttröran på varje rundels ena halva. Vik över den andra halvan och tryck ihop kanterna, nagga med en gaffel. Lägg pirogerna på en plåt och pensla med uppvispad äggvita. Grädda i cirka 20 minuter.
Man kan också göra en fyllning med svamp: (1 person)
* 1 1/2 dl svamp, fint hackad
* 50 gram lök, hackad
* 2 msk hackad persilja
* Salt, peppar, timjan, worcestershiresås
Blanda alla ingedienser i en (fettsnål) panna och låt småputtra tills all vätska från svampen försvunnit.

#33. Låter som det kan bli riktigt goda piroger. Ska testa.
#34 De inte bara kan bli riktigt goda piroger utan de ÄR riktigt goda också. Berätta gärna vad du tycker om dessa. Det är kul att variera piroger lite…
Jag måste hålla mig vaken idag, så jag hinner gå till affären och köpa ingridienser till pirogerna. Jag har ju sovit bort varenda dag den här veckan! :-)
Jim, nu får du göra dessa piroger och berätta vad du tyckte om dem. Nu har du ju två pirogrecept att välja mellan. :)
Jag var i affären igår, men inte kom jag ihåg att köpa några ingridienser då inte. Jag ska påminna mamma idag, så får hon gå och köpa istället. :-)

Efter alla matrecept här så kanske det skulle sitta fint med Dumlekakor?!
Jag har i och för sig inte hunnit att testa receptet ännu så jag vet inte hur de smakar. Fick/hittade receptet på mitt förra jobb.
Dumlekakor.
150 grader. 30-45 minuter.
* 200 gram smör
* 1 dl strösocker
* 3 dl mjöl
* 1 tsk bakpulver
Blanda ihop ovanstående ingredienser och tryck ut i cirka 24 formar.
Tryck ned 1/2 Dumlekola i varje form.
Grädda.
Lägg 1 Noblesse på varje varm kaka.

#39 dom är farligt goda ;)

#40. Det låter bra! :)
Jag får lägga manken till och göra dem vid tillfälle.

#3: Vad är det för formar man ska använda?
Audiatur et altera pars

#42. Var frågan till mig ang. Dumlekakor?
Det står inte på receptet men aluminiumformar går säkert bra, tänker jag.

#43: haha, 9an föll bort. Ja det var till dig. Ber om ursäkt att jag inte lade märke till den saknade siffran. Tur du är vaken ändå och håller koll på mig. ;-)
Okej små aluminium formar då eller? Hur stora ska de bli liksom? Sorry att jag frågar en massa.
Audiatur et altera pars

#44. Vaken och vaken?!
Jag piggnade nog till när jag var och tränade! :-)
Det är bara att fråga på (annars får man ju aldrig veta något!). Jag har ju inte hunnit att testa dem ännu men man kan säkert ta både stora och/eller små aliminiumformar. (Jag fick/hittade receptet på mitt förra jobb). Detta med att det till exempel står 24 stycken tar jag med en nypa salt, det beror på hur mycket smet (eller deg när jag gör bullar) jag her i formen…
Jag tvärkollade lite på nätet och det verkar finnas nästan hur mycket som helst om dessa dumlekakor…