Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettallt-annat
Läst 223 ggr
Faxlin
0

Glädjande nostalgi

Hittade på hela serien som gick på tv på 80-talet. Den heter: Det Var En Gång.

Det är en historisk berättelse som är tecknad. Ursprungligen är den på franska. Men jag har hittat den på svenska. Även mina barn uppskattade denna serie precis lika mycket som jag och min sambo gjorde när den gick på tv.

Det mest fantastiska är att det verkligen är historiskt lärorikt. Men på ett roligt sätt.

Finns det någon annan här som kommer ihåg denna serie?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ChristinaSylejmani
0

Jag tror att jag vet vilken serie du menar.

Om jag inte missminner mig så var det en "cellsam" historia och handlade om bland annat människokroppen..? Jag har i alla fall ett svagt minne av serien.

Faxlin
0

Nej det var inte samma. Men jag kommer ihåg den cellsamma historien med.

Den här startar redan innan dinosaurierna kom till jorden. Sedan får man följa samma personer (eller de ser lika ut) genom de olika tidsepokerna. Allt från hur människan kom till och hur de jagade fixade vapen till egyptierna och allt runt om i världen.

Audiatur et altera pars

ChristinaSylejmani
0

Ja, nu när du säger det så tror jag att den lilla klockan i minnet börjar ringa och jag får en susning omm vilket program du menar.

Faxlin
0

Det är speciellt tre personer man brukar komma ihåg. en gubbe med en hel massa hår. Så långt hår så han är helt täckt med det. Och håret är vitt.
Sedan har vi en kort och ful gubbe med rött hår, inte så trevlig eller smart dock. Han har också en stor kantig kompis med svart hår som inte heller är speciellt smart.

Audiatur et altera pars

ChristinaSylejmani
0

Jo, jag tror det sitter någonstans därbak om vilken serie du menar… Tänk, nu ser man, vad jag vet, inte att de gör sådana serier. Snacka om nostalgi! Härligt!

(Bara som en parentes så kom jag att tänka på trollkarlen Catweazle, och här).

Faxlin
0

Oh, de måste jag ha missat när de gick. Har du något årtal?

Audiatur et altera pars

ChristinaSylejmani
0

Det är -70-tal.

Hittade en länk om Catweazle och en här. Tänk så enkla programmen var förr mot för nu. Roligt det här med serier från förr som man såg….

Faxlin
0

Oh, kanske därför jag inte kommer ihåg dem då. Jag är ju själv från 70 talet :-)

Men visst är det glädjande med lite nostalgi. Här hemma trodde jag barnen skulle förkasta denna serie då den inte alls är som de som visas nu. Men den har varit riktigt uppskattad. De ser den som ett roligt sätt att lära. Och sådant är roligt.

Audiatur et altera pars

ChristinaSylejmani
0

70-talet var bra! :-)

Både  "Det Var En Gång" och "Fem myror är fler än fyra elefanter" är ju pedagogiska och underhållande på samma gång. Det är inte samma "klass" på programmen som det var förr eller så är det jag som inte hänger med.

Såg att den första länken om Catweazle inte verkar funka i mitt förgående inlägg.

Det är kul med nostalgitrippar.

Faxlin
0

#9: hmm, jag fick den första länken att funka men inte den andra.

Audiatur et altera pars

ChristinaSylejmani
0

#10. När jag lade in länkarna så funkade båda två men fortfarande så funkar den andra för mig men inte den första. Mysko! Förvånad (I inlägg #7).

Men huvudsaken är att någon länk funkar så att du åtminstone fick se lite info om Catweazle. Glad

Ser nu att i inlägg #5. att det är som du skriver att den första länken funkar men inte den andra…

Solaika
0

Det låter som Herman Hedning är baserad på den serien :-D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida