Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikett: allt-annat
Läst 404 ggr
David
0

Inga andningsupphåll

Har ju gått på utredning om jag har andningsupphåll när jag sover, eftersom jag kan sova i princip hur mycket som helst, utan att vara riktigt utvilad.

Idag ringde läkaren med det slutliga svaret ifrån utredningen. Jag har inga andningsuppehåll under nätterna! Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anders 50
0

Det var ju bra, att det gick att utesluta den saken. Är väl det som kallas "sömn-apné"   ?    Obestämd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Faxlin
0

Skönt David att de uteslutit den biten. Nu är det bara att de ska hitta på anledningen till att du är så trött som du är.

#1: Japp det är det som de kallar sömnapne.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

David
0

#1. Stämmer… Sömnapné är när man har längre andningsupphåll än 10 sekunder, vilket gör att hjärnan ligger på helspänn för att "väcka igång" andningen, och då kommer man aldrig ner i djupsömnen.

#2. Jag tror att jag är en björn. Behöver gå i ide halv året Flört

// David

Linn
0

David, hur går en sådan undersökning till? Daniel har nämligen andningsuppehåll när han sover men det var ett tag sedan jag var vaken när han hade det nu och innan så visste jag inte att jag skulle hålla koll på hur länge det var. Vad spelar det för roll ifall det är mer än 10 sek?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

David
0

Om det är mer än 10 sekunder så ställer hjärnan in sig på att aldrig gå ner i djupsömn, för att inte riskera att man får totalt andningsstopp, och det gör att man alltid är omedvetet halvvaken, och är trött ständigt och jämt.

Utredningen var rätt lätt, man fick låna hem utrustning som man skulle sätta i princip på hela kroppen, och en sån här näsgrimma som man kan få syrgas i. Ett par nätter, sen lämna in det till läkaren som läste av det. Men det är köer till utredningen. Fast för mig tog det nog bara en månad.

Om man har andningsuppehåll kan man få hjälp på olika sätt, som gör att man får lite "luftmotstånd", om det är det som det beror på, eller någon slags bettskena som håller tungan på plats… Obestämd

// David

Linn
0

OK. Daniel var hos läkarn för det men dom sa att jag skulle hålla tiden nästa gång han fick ett andningsupphåll.. Dock verkar det som att jag sover lite bättre nu för jag är inte vaken mitt i nätterna och hör honom. Men den läkarn han var hos sa något om att om det var i mer än 20sek så var det väldigt intressant… Och om det var runt 10sek så skulle det tydligen vara ganska vanligt? Jag kommer inte ihåg vad det var Daniel berättade, det var ganska längesedan så jag kan ha fel…

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus