En liten gest...
Gjorde en god gärning idag, eller, något som inte kostade mig ett dugg, men som gav så mycket tillbaka! Var tvungen att läsa lite i en av mina "medmänniskor-böcker", och faktiskt, att vara en god medmänniska sätter igång samma reaktioner i hjärnan som benzo-mediciner och narkotika.
Kom precis ut när städerskan var utanför här. Eftersom jag var på prathumör pratade vi en stund, och hon berättade att hennes son hemma samlade på reklampennor. Och det är ju det jag jobbar med, och får alltid en massa prover, så jag gick in och samlade ihop en liten kasse med olika pennor och gav till henne. För mig var det helt naturligt, men den reaktion jag fick, man riktigt såg hur det lyste om henne, och så fick jag en kram på köpet.
Hon i sin tur kommer glädja sin son i kväll, och han kanske kommer glädja någon annan, osv. Och det sprider sig som ringar på vattnet. Och vem vet, om några veckor kanske någon bekant till en bekant till en bekant till denna familj omedvetet gör en god gärning för mig. För det enda man inte kan ge bort är att vara medmänniska. Det kommer alltid tillbaka!
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Aww vad gulligt av dig David
// Liinda
Nja, tänkte inte mer på att det var gulligt av mig, utan hur man med små medel kan glädja andra, som i sin tur säkert blir på gott humor och fortsätter glädja andra osv osv… ringar på vatten-effekten! 
Kan jag genom att skänka några reklampennor kanske påverka 10 personer, tänk vad mycket gott man kan göra egentligen.
// David
Ibland behövs det så lite, för att någon ska bli jätteglad.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
3#. Precis. Och det kostade mig ingenting. Och åtminstone två personer är direkt inblandade och blivit glada, dels städerskan, och sedan hennes son. Och hon var garanterat glad när hon kom hem och kunde ge honom det också.
Tänk om alla gav lite av sig själva, behöver inte vara mycket, bara lite lite medmänsklighet, kanske skulle man lösa mycket då?
// David
Tänk att en liten sak kan förändra en en hel del människor.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Bara att vara en medmänniska och finns för någon gör stor skillnad. Att man gör någon glad det är en av de underbarase saker man kan göra. Liksom ett leende som smittar av sig så otroligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Precis. Ett leende, kostar inte en krona, och tar ingen energi alls, men oj så mycket det ger andra, och sig själv faktiskt också.
Satt på apoteket idag och väntade, bara det att jag sa hej till damen som satt sig brevid mig gjorde att hon också log, och jag själv log.
Egentligen, så många möten vi har varje dag, där vi har chans att göra det lilla extra för de vi möter, samtidigt som vi faktiskt kan göra det av egoistiska själ, för vi mår bra av det själva också.
// David

Klart man mår bra av det själv med. Finns inget tycker jag som ger sådan tillfredställelse som att göra andra glada.
Audiatur et altera pars
Blev rätt förvånad när jag läste att det var samma del och samma hormoner i hjärnan som aktiverades när man gjorde något medmänskligt som när man tog narkotika. Finns också forskning som backar upp det. :)
// David

Ja men de är en riktig kick att göra något för en annan människa. Att se att någon annan blir glad, elelr bara att man vet att man gjort en annan människa glad. Det är något jag tror ger en större kick till och med än narkoika. Nu har jag visserligen aldrig provat narkoika. Men jag känner igen glädje kicken i alla fall :-)
Audiatur et altera pars

Jag jobbar ju i blomsteraffär. Och emellanåt hjälper man kunderna med deras inhandlade grejor ut till bilen eller i alla fall utanför dörren, och det är riktigt roligt för de blir så glada utav det. Och då kommer man själv tillbaka in med ett stort leénde på läpparna.
#11. Och blir det inte automatiskt så att nästa kund blir lite lite bättre bemött efteråt? :)
// David

#11: Vad bra en sådan liten sak som betyder så mycket :-)
Audiatur et altera pars

#12 jo, självklart!