Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettljus-i-mörkret
Läst 1333 ggr
Linn
0

Gårdagens flyttning

Det gick ju sådär med den igår kan man ju säga.

Dagen började inte så bra, pappa fick migrän och mådde jätte dåligt så det drog ut på tiden innan vi kom hemfrån pappa. Sedan vid ungefär 12.30 har vi packat klart allting hos mamma. Då ringer Daniel. Lägenheten var ju besiktigad för ungefär en månad sedan och vi fick beskedet om att den skulle helrenoveras men att vi var tvungna att bo i den under tiden. Och när de som bott i lägenheten innan oss lämnat in nyckeln igår utfördes en städbesiktning, hon som gjorde den dömde ut lägenheten, vilket innebär att vi kan inte bo där innan de gjort något provisoriskt med badrummet där det är massa mögel. Sedan var för övrigt lägenheten inte ordentligt städad heller… Så där står jag, färdig packat med allt jag äger och har i en lastbil.

Vi fick i alla fall köra ner allting till lägenheten och ställa in allting i ett rum. När vi kom in luktade det kattpiss och inrökt i hela lägenheten, varken jag eller Daniel kände någon sådan lukt när vi var där och tittade på lägenheten. Inte heller såg vi hur illa lägenheten verkligen såg ut, det syntes ju inte med alla möbler. Daniels pappa fick jagat dit chefen. Vi har sedan vi bestämt oss för att ta lägenheten försökt få dom att förstå hur illa lägenheten ser ut, men de måste ju lite på besiktningsmannen som var där och gjorde kollen. Hoppas att han får höra ett och annat ord om detta. Men i alla fall, chefen, Robert, kom dit och när han kom in i lägenheten sa han, det är en sådan här dag man inte är stolt över att vara chef för ….

Robert var riktigt bra, han gjorde det bästa av situationen, han förstod vad det innebar för mig att ha allt jag äger och har i lägenheten där vi inte kan bo. Han erbjöd oss en annan lägenhet under tiden de helrenoverar lägenheten, men vi bor hemma hos Daniels föräldrar tills dess att de är klara. Han ringde till företagen som ska utföra renoveringen och sa till dem att detta är prioritet nummer 1, allt annat de har får läggas åt sidan så länge. Han la till en del saker som besiktnings gubben inte tagit med på saker som behöver renoveras, bland annat några mattor och dörrna. Vi får även en ny kyl-frys, den var rostig innuti, och när han ändå var igång fick mamma med en ny spis.

Vi var också iväg till företaget som ska måla och tapetsera för oss, och hämtade tapetkataloger. Lägenheten kommer gå i grått, i massa fina tapeter, kommer bli skit snyggt. När jag var där i morse, för att lämna nycklarna till dem så sa han som äger företaget att fondväggar kostar 300kr extra per vägg, det skulle alltså bli 600kr för oss att lägga till emellan. Och så tittade han på mig och så sa han, nej, lägenheten ser ut som skit så det slänger vi med också.

Det kommer en kille som ska slipa och lacka om vardagsrums golvet i dag och de börjar riva ner gamla tapeter, spackla över hål och sådant i dag. De har också beställt tapeterna så de kommer i morgon. När golvet i vardagsrummet är klart måste vi flytta ut alla saker från sovrummet dit ut så att de kommer åt mattan där inne. Idag kommer också ett företag dit och ska mäta skåpsluckorna, de ska bytas ut tillsammans med bänkarna. Det blir björk på luckorna och skiffer på bänkskivorna.

Det som gör mig så förbannad över det hela är att vi har tjatat på dom om hur lägenheten ser ut och att de borde renovera innan vi flyttar in. Men att ingenting händer innan jag står där med allt jag äger och har i en lastbil! Men jag är inte så arg längre för allting verkar lösa sig på bästa tänkbara sätt. Vi får allting gjort så snabbt som möjligt och vi får med saker på renoverings listan som vi kanske inte fått med annars. Senast de renoverade något i den lägenheten över huvudtaget var 1993.

Tänkte åka dit i dag efter att Daniel slutat jobbet och de är klara i lägenheten för dagen och se hur långt de har kommit, vattna blommorna jag ställt dit, stuva undan lite lösa grejor, fota lägenheten, och plocka med en låda med bas mat varor vi fick av pappa som kan ta lukt av färgen och sånt i lägenheten.

En helvetisk dag igår som troligen kommer sluta ganska så bra i slutändan.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Faxlin
0

Men usch vilken situation att hämna i. Men jag tror som dig att detta kan vara det bästa som hänt på sikt. Nu får ni verkligen en toppenlägenhet och snabbt. då de rustar när man bor där då kan det ta fasligt lång tid och inte allt blir som man vill heller. Nu har ni världens lägenhet när ni kommer dit.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linn
0

Tapeterna som jag valt, de är så himla snygga! Ska se om jag kan hitta dem på google så kan jag visa er. Men som du säger, lägenheten kommer ju vara i toppskick när de är klara och vi kommer in, och om vi har tur så snabbar de på, de vill förhoppningsvis vara klara innan jul. Och på Robert lät det som att det skulle ta två tre veckor. Men vi ska inte hoppas för mycket för då finns risken att vi blir besvikna, men om vi har tur hinner vi julpynta i lägenheten i år i alla fall.

Linn

Linn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna tapet i grått kommer vi ha i hallen. I mitten på varje oval är ett silvrit blankt ovalt fält. Det är är inte mycket vägg i hallen, mest dörrar, men det kommer bli snyggt att ha en sådan fin tapet precis när man kommer in.

Linn

Linn
0

Denna tapet blir det i köket. Där det blir björk skåp och skiffer bänkar.

Linn

Linn
0

Lite svårt att se men den är ganska mörk grå i olika toner, randig. Denna kommer hamna i det lilla sovrummet.

Linn

Linn
0

Dessa tapeterna blir det i vardagsrummet. Fond väggen kommer hamna på en vägg utan fönster och dörrar.

Linn

Linn
0

Och sist men inte minst vårat sovrum. Samma sak här, fond tapeten kommer vara på en vägg utan dörrar och fönster. När man då kommer in i hallen ser man rätt in i sovrummet och vardagsrummet och då är det fondtapeterna man ser.

Linn

Faxlin
0

Klart snyggt. Tror det blir riktigt fint det där.

Audiatur et altera pars

Linn
0

Grått är ju smidigt också för man kan ha alla färger till. Och jag ville ha det någorlunda enhetligt och så. Hoppas att det inte blir tråkigt bara. Fanns inte överdrivet mycket att välja på…

Linn

David
0

Det verkar ju bli supersnyggt!! Jag gillar grått, för precis som du säger kan man ha alla färger på möbler och annat utan att det skär sig. Vill man ha en färgklick, bättre man hänger upp färgade gardiner eller så. Men väggarna ser ju ofta ut som de gör i några år Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Linn
0

Ja, dom där väggarna har ju en tendens att göra det. Bättre som du säger att ha färg på annat än väggarna. Tycker att de ska vara neutrala men ändå snygga. Det fanns ju som sagt inte överdrivet mycket att välja på och de jag och Daniel gillade var snyggast i gråa toner. Och det blir ju bra för då blir det enhetligt. Jag är helt kär i tapeten som vi ska ha i köket. Den som vi ska ha i hallen är likadan i de ovala partierna.

Linn

Anders 50
0

Vilken inflyttningsdag ! ! Lider med dig.  Men det är ju bättre att ni inte bor i lägenheten när det renoveras. Hoppas bara att det blir klart till jul. Och tapeterna var fina !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Linn
0

Jadu, det var ingen trevlig inflyttning det inte. Men nu verkar ju renoveringen gå snabbt i alla fall och vi kan flytta in i en fräsch lägenhet istället för den sunkiga som det var.

Tack, jag är väldigt nöjd med dem.

Linn

Linn
0

Var och bestämde mattor tilllägenheten igår. I köket blir det en matta som är nästan lika mörk som skiffret på bänkskivorna. I de andra rummen blir det en ganska ljus grå matta. De skulle ju slipa parketten i vardagsrummet men har kommit fram till att de får byta den också. Vet inte om det beror på att den är för tunn eller om den är i för dåligt skick.

Toaletten glömde jag kolla i när jag var där igår morse, så jag vet inte hur det går där inne. Men vi har i alla fall tagit en del bilder när de precis börjat renoverat som ni ska få se sen.

De hade spacklat väggarna i tre rum när jag var där i fredags morse, om de inte behöver spackla ett lager till, vilket jag inte tror, så har de förhoppningsvis börjat med tapetseringen igår.

Linn

Linn
0

Var där i dag igen. De måste ha arbetat snabbt i fredags för de har tapetserat vardagsrummet, köket och lilla sovrummet. Och de har spacklat hela hallen. Och De har spacklat på toaletten. Nu när de är klara med tapeterna i köket kommer nog luckorna och de nya bänkskivorna upp på måndag eller i alla fall i början på veckan. De borde också börja byta mattorna, då kan vi flytta alla grejor från det stora sovrummet så att de kan börja i det rummet.

De hade nog dock lite för bråttom här antar jag… För tapetseringen i vardagsrummet var sådär. Mönsterpassningen är inte helt hundra…. Tror de har skarvat lite för mycket också. Sedan är inte underarbetet helt lysande heller, det syns att väggen under tapeten inte är helt jämn. Ganska ojämn faktiskt… Sedan skar de antagligen ut ett för stort hål vid ett uttag, för där har de lappat igen hålet, inte snyggt alls…

Men men, det går fort framåt i alla fall.. Hoppas mer och mer på att vi kan få komma in innan jul!Skrattande

Linn

Faxlin
0

Vad trist att de fuskat med underarbetet. Det är A-O vid rustning att man gör ett bra underarbete.
Hoppas ni får komma in snart i alla fall :-)

Audiatur et altera pars

Linn
0

Det är ju det… Ja, jag hoppas verkligen att det blir innan jul!

Linn

AndreasS
0

#15 Att en hantverkare fuskar ska du ta upp med hyresvärden om. Ta gärna kontakt med hyresvärden om en ombesiktning efter färdig renovering och påpeka fusket.

Har själv råkat ut för samma sak och den dagen jag flyttade åkte jag på smällen för hantverkarnas fusk. Som tur va så fick jag hjälp av hyresgästföreningen med att få rätsida på det eftersom jag hade dokumenterat deras arbete med min kamera och kunde på så sätt visa min oskuld. Det hela slutade med att firman som gjort jobbet vart av med samtliga uppdrag dom hade åt bostadsföretaget som jag bor inom, det största i Västerås och dessutom är det kommunalt.

I lägenhetan jag och min sambo bor nu sedan 3 år tillbaka i var inte flyttstädad för 5 öre den dagen hantverkarna skulle in i den och påbörja renoveringen efter den gamla hyresgästen, det skulle bytas parkett och tapetseras i vardagsrummet m.m. Det hela slutade med att jag och våran kvartersvärd gjorde en överrenskommelse att vi skulle få nycklarna en halv månad innan vårat planerade inflyttnings datum emot att vi städade själva och stod ut med att bo där under tiden det skulle tapetseras. Parketten byttes på fredagen och vi fick nycklarna på fredag eftermiddagen. Detta gjorde att jag kunde börja renovera de rum som vi valt att inte renovera via VLU som vårt system heter där vi får betala en summa varje månad via våran hyra.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Linn
0

Jag ska träffa chefen på SThem på fredag i lägenheten så ska vi kolla över hur det ser ut än så länge. Känns väl lite sådär med tanke på att hanverkarna lär vara där då. Men men, han blir i alla fall medveten om vad vi tycker är fel och vad mer vi vill ha gjort.

Linn

AndreasS
0

#19 Destå bättre att hantverkarna är på plast, då får dom skämmas för fusket.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Linn
0

Jo, men lite pinsamt för mig att stå där och peka på vad de har gjort för fel, en liten tjej liksom… Men men, det får gå. Hoppas bara att det inte blir någon diskussion av det med dem.

Linn

Anders 50
0

Buss på dom ! !  Man ska inte tolerera nåt fusk ! Du betalar ju för en ok lägenhet.

Linn
0

Jo, det gör jag ju faktiskt. Men det känns lite surt för jag vill ju flytta in så snabbt som möjligt och inte behöva vänta på att det ska dra ut massa på tiden för att de måste göra om saker!

Linn

Linn
0

Känner att jag inte vill åka dit i morgon och sätta igång att klaga så jag tänkte utnyttja det faktum att jag är en ung tjej och spela lite dum och frågvis. Bättre så än att de ska tro att jag håller på att kontrolera vad de gör hela tiden och så. Men en del frågor kommer de allt få!

Var givetvis där ikväll också. Vi har nu skåpluckor och köksbänkar! Really nice i must say! Och de har målat om i badrummet, vitt är det nu, fräscht och skönt! De har också spacklat igen lite småhål och sånt på lilla toan så där kommer det väl bli vitt också hoppas jag!

Linn

Anders 50
0

Alla sätt är bra, bara du får fram det du tycker är dåligt gjort.

Linn
0

Det verkade fungera ganska bra. Tror inte alls att han såg mig som någon jobbig hyresgäst som bara klagar. Tätningslisterna i balkongdörren ska bytas ut, de ska laga ett hål i ett skåp i köket (ser ut som att det har bott möss i det skåpet), de ska ta bort persiennerna (det är inget som de byter ut), han ska prata med målaren om den väldigt ruggliga väggen och han har noterat det jag inte tycker målarna har gjort bra så att han vet att det är de som gjort det och inte vi.

Idag kommer mattläggaren och i helgen ska vi flytta över allt från stora sovrummet till lillasovrummet så att de kan börja där inne också.

Så målarn beräknar att de är klara på onsdag i nästa vecka. Chefen på st hem ska ringa riab och se om de kan byggstäda på torsdag em och vi kommer flytta in till helgen! Totaly fucking lovely!

Skulle det vara så att det kör ihop sig för mattläggaren och målaren så har de ändå en dag till på sig innan helgen att göra klart arbetet.

Linn

Faxlin
0

Då håller vi tummarna för att det blir så att ni kommer in till julen nu då.

Audiatur et altera pars

Linn
0

Vi fick inte flyttat sakerna i dag för de var inte klara inne i lilla sovrummet. Får väl antagligen göra det i morgon kväll…

Linn

Faxlin
0

Ohh, tiden går och går och det närmar sig jul. Hoppas så att de hinner klart så ni får komma in.

Audiatur et altera pars

Linn
0

Ja, det kändes lite sådär när vi var där förut och såg att de inte kan börja i stora sovrummet i morgon eftersom att det inte är klart i något rum så att vi kan flytta över sakerna. Det blir en dag mindre för dem där… :(

Linn

Linn
0

De ska vara klara med renoveringen kl 13.00 i dag! Därefter kommer min kompis att städa den, hon jobbar på ett företag som de anställer för lägenhetsstädningar. I morgon kl 8.00 ska jag träffa bovärden och gå igenom lägenheten, om allt är i sin ordning flyttar vi in till helgen. Vilket jag hoppas för jag är bara ledig på söndag.

Linn

Faxlin
0

Ohh, då är det bara att hålla tummaran ännu hårdare. Snart börjar de få en liten blåaktig färg här hemma av allt hållande. ;-)

Audiatur et altera pars

Anders 50
0

Jag börjar också få ont i tummarna.

Så nu vill vi höra att det är inflyttat snart !     

Skrattande

Faxlin
0

#33: Vi får se det som så att vi i alla fall kommer ha julfärgade tummar när det blir jul. Pyntat och klart :-)

Audiatur et altera pars

Linn
0

De är klara. Bovärden kommer idag sätta tillbaka alla handtag och eluttag och sådant. Så i morgon kommer Daniel flytta in sina saker menads jag jobbar och på söndag kommer vi ha fullt upp med att packa upp. Sedan när jag har fått instalerat kameran på datorn ska jag visa er bilder.

Linn

Linn
0

Godmorgon hälsar jag från nya lägenheten! Första natten här. Oboy vad mycket vi har att göra!

Linn

Anders 50
0

Så bra att lägenheten blev klar för helgen. Kan tro att ni har fullt upp nu.

Linn
0

Fullt upp? oja, det kan man säga. Vi har fått en soffa av Daniels arbetskamrat som han förhoppningsvis ska hämta i kväll. vi ska klä julgranen, diska upp allt porslin, julpynta i övrigt, få ordning på alla kläder (fick ordning på mina igår, älskar klädkammare) tvätta alla nya lakarn och handdukar och sådant. Med mera med mera.

Det finns lite att pyssla med kan man säga.

Linn

Faxlin
0

Grattis till att ni har fått flytta in. Visst en massa jobb, men samtidigt så skojigt att kunna få fixa ordning.

Audiatur et altera pars

Linn
0

Oja, det är det allt, riktigt roligt. känner bara att jag har lite lite förvaring… Vill ju inte ha allting i köket liksom :P Det skulle inte få plats heller för den delen.

Linn

Linn
0

Nu ni, nu börjar det bli ordning i lägenheten. Vi var på ikea och Media Markt igår. fick handlat en hel del kan man säga. Monterade köksstolar igår. Vi köpte en liten pall också, det är ju så högt överallt så jag når ju inte! Ska snart fota allting och instalera kameran på datorn så ni får se hur det ser ut. ;)

Linn