Hur var eran nyårsafton?
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#1 Har du system eller kompaktkamera?
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#5: En systemkamera. Men det är rätt nytt för mig med en sådan också. Så därför känner jag mig rätt nöjd med dem ändå. Även om de inte vart så bra som dina bilder blev.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har turen som har en kusin som är fotograf. Han fick guida mig via telefon hur jag skulle ställa in för bästa resultat. Sen kan han kameran jag använder för det är hans =)

#7: Men det är ju suveränt när man får en massa bra tips. Jag får köra med att öva och öva. Och testa mig fram för att se vad resultatet blir liksom.
Audiatur et altera pars
#8 Bara och prova dig frm när du har kameran inställd på manuell. Det har jag gjort och lyckats fått rätt inställningar beroende på ljuset inomhus.
Kan dela med mig av detta foto. Taget med Nikon D70 med Nikon AF NIKKOR 70-300mm obejktiv och Speedlight SB-400 blixt. Med inställningen F-stop F/5,6 brännvidd 300mm och med exponeringstid 1/60 sekund.

#9: Det var ett underbart kort. Jag har min kamera på manuell. Så det är bara att obba på med att få det rätt. Men jag är fortfarande vilsen när det gäller de olika objektiven. Måste nog köpa på mig några och lära mig dem :-)
Har här hemma en Canon EOS350. Så ingen som är lika ny som din med andra ord :-) Men jag är mer än nöjd med den i alla fall. Älskar de korta slutar tiderna på den så man har chans att få något kort på en iller utan sudd. De är svårfotade djur illrar. Ja när de inte sover då. ;-)
Audiatur et altera pars

Åsa, du är ju jätte duktig på att ta kort, speciellt på dina illrar.
// Liinda
#10 När det gäller djur är det korta slutartider som gäller. Men med möss är det svårt ändå kan jag lova har försökt fotat Pimus möss utan något bra resultat.
Din kamera är nyare än Nikonen som jag använder och så har Canonen mer pixlar D70 har bara 6,1 mp medans Canon har 8,0 mp. Men annars så är dom nog lika i kvaliten.
CanonEOS 350 egenskaper:
* 8,0 megapixels
* 3 b/s med upp till 14 bilder per serie
* E-TTL II blixtautomatik
* DIGIC II
* 7-punkts autofokus
* Ny programvara DPP för RAW-bildbehandling
* Samtidig registrering av RAW- och JPEG-bilder
* USB 2.0 Hi-speed och videoutgång
* Kompatibel med EF och EF-S objektiv och Speedlite EX blixtaggregat
* PictBridge-kompatibel
Nikon D70 egenskaper:
* 6.1 megapixel Nikon DX format CCD sensor, avancerad bildprocess, och Nikkor optik för tryck i färgerna och skarpa detaljer.
* Fotografisk och digital teknologi i harmoni ger snabb respons och fantastiska bilder.
* Säker automatisk vitbalans, exakt ljusmätning och färg och tonkotroll tar hand om de finaste detaljer för utsökt bildresultat.
* Kompatibel med Nikkor AF objektiven, i-TTL i den inbyggda blixten och RAW filer skapade tillräckligt snabbt för att kunna användas i praktiken ger frihet i skapandet.
* Slitstark, men lätt och smidig.
Att Nikon skulle vara lätt kan jag inte hålla med om, men smidig och slitstark håller jag med om.

#11: Tack för berömmet. Fast det är inte riktigt sant. Men snällt sagt :-)
#12: Okej, bara jag som fått för mig att Nikon D70 var en nyare kamera alltså. ;-)
Ja möss är inte någon picknick att fota. Försökte mig på det på husdjursmässan som var nu den 3-6 januari i Kista. Resultatet vart inte så där slående som man skulle ha hoppats på faktiskt. Även om man trotts allt ser att det är möss. ;-)
Audiatur et altera pars

Åsa, det är det visste, försök inte.
// Liinda
"Hur var eran nyårsafton?"-tråden fortsätter här
:
Jo tack bra. Vi var hos några kompisar och åt tre-rätters, satt och pratade och såg lite fyrverkerier vid 12-snåret. Förutsägbart va? haha

#16 - Låter som en mysig kväll :)
// Liinda

#16: Låter som en suverän nyårsafton tycker jag. Som det ska vara. Lugnt och mysigt.
Audiatur et altera pars
Ja det var finfint. Vi delade på matlagandet, så jag hade med mig laxrullar till förrätt, sedan bjöd de på kyckling med ris och sås, och så var det min apelsinpannacotta till dessert.
Efter någon timme lyckades vi smälla i och ost och kaffe också 

Men det är suveränt när man kan dela upp det så där. Ett smart sätt att få en riktig lyxmiddag utan att någon går bankrutt liksom. ;-)
Audiatur et altera pars
Ja, så slipper värdinnan stå i 5 timmar vid spisen och slava innan gästerna kommer. Dessutom blir det kul att se vad det blir för kombination av rätter, för vi hade inte sagt innan vad vi skulle göra. Utan bara huvudingredienserna:
lax
kyckling
sött och fett