Omstrukturering
är det kul med omstrukturering? är det nåt att skriva om på Goda Nyheter???
Jo det tycker jag allt. Vi ska omstrukturera våra arbetsuppgifter på min arbetsplats. Vi ska ha en typ av roterande schema så att alla förr eller senare har gjort alla arbetsuppgifter som förekommer i vårt storkök.
Mycket bra tycker jag. Som det är nu så är alla så inrutade i sina saker att de knappt lägger två strån i kors för att hjälpa någon annan…. dåligt!
Jag tror att detta skapar förvirring, irritation och mycket frågor. BRA! Då kanske vi börjar prata med varandra!
Samtidigt tror jag att det skapar förståelse för varandras arbetssituation och det är mycket viktigt. Förhoppningsvis kommer detta leda till en bättre sammanhållning i gruppen, även om det tar en stund innan vi hittar dit.
Hur är det på era arbetsplatser med arbetsuppgifterna?
För mig som kock så lagar jag inte bara mat längre utan diskar, städar, serverar och många andra arbetsuppgifter. En kock idag är inte som en kock var under 80-talet böjan på 90-talet då dom enbart lagade mat.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Låter ju jätte bra för dig :)
Keep Us Update.
// Liinda
Ja det blir nog bra. Nackdelen är att alla i köket inte kommer tycka om detta förslag alls, så det kommer bli uppförsbacke ett tag. Men det blir nog bra till slut.

Jo tyvärr brukar det bliså.
Folk är rädda för nytt.
men det blir nog bra när det är klart :)
Åh folk kommit in i det
// Liinda
Odet kokerskor används inte så mycket idag inom branchen. Förr var det en skillnad mellan om man var kock, kokerskor jobbade mestadels i storkök och var kvinnor.
Numera inom HRF så är man antingen yrkesarbetande eller icke yrkesarbetande. Dvs att yrkesarbetande har utbildning vilket den icke inte har.
Sen kan jag också säga att HRF är inte mycket och hänga i granen, dom hjälper inte mig att få ut min lön som jag ska ha från min gamla arbetsgivare, skamlingt. Så det fackförbundet har inte mitt förtroende utan har valt ett helt annat.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Inom mitt yrke kallades det för "arbetsväxling". Vi jobbar med två skogsmaskiner, skördare och skotare. Två killar på varje maskin och skiftarbete.
Det var många år sedan någon höjdare kläckte den idén, att det skulle vara bra för kroppen att växla mellan maskinerna.
Och visst vore det kul, men med maskiner som kostar 3,5-4,5 milj. styck så vill det till att de går med max produktion och att alla kan ligga på max i vilken maskin som helst.
Vi prövade ett tag, med produktionen sjönk och reparationskostnaderna ökade, och ingen gillade det.
Så vi kom överens om att lägga ned detta, trots arbetsgivarens protester, och jobbar nu med systemet "rätt man på rätt plats"
Och vi fick rätt, arbetsväxlingen inom vårt yrke blev dyrt.
Men jag tror säkert att det är en bra sak inom andra yrken, särskilt sådana med monotona arbetsmoment.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Verkligen intressant att läsa. Vore kul att läsa om fler yrkeskategoriers syn på detta med arbetsväxling.

Klart det passar inne på goda nyheter. Allt som det kan komma något gott ur passar här. Och det här kan det komma gott ur helt klart. Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln med som i 890-3s fall.
Jag kan berätta att inom handles så vart det bra mycket bättre när de började med arbetsväxling. Att inte behöva sitta i kassan 2x4 timmar varje dag gör skillnad. Att få variera med att beställa och plocka varor och också variera mellan vilka varor som plockas upp det är guld värd. Vet dock att många affärer har kvar sina fasta kassa tjänster, fasta brödansvariga och så vidare. Stackars de människorna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9 det där har jag erfarenhet av också. Jag arbetade på Systembolaget för några år sedan, och även om man där kan stå i kassan och man inte lyfter så mycket stora saker så var det skönt att alternera och packa upp lite emellanåt. Köra ut öl var lyxigt, behövde knappt bära något alls.
Jobbigast tyckte jag var att "fronta" alla flaskor på de övre hyllorna…hua!

#10: Ja men det är ju just den biten att alternera sig. Det mår kroppen bättre av i längden tror jag. Ja att fronta på hyllor där man inte når så bra, eller måste sträcka sig, det är aldrig roligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars