Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettallt-annat
Läst 607 ggr
Anders 50
0

Nu är det klart.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag sköt vi sista älgen för säsongens jakt. Det var sista dagen de var lovliga, och nu har vi skjutit alla 9 på vår tilldelning här hemma. 

Det har varit en lång jaktid, men det behövs då vi noga väljer vilka älgar som ska skjutas. Allt har gått bra, inga skadade älgar kvar i skogen.

Så nu finns det inte mycket ledig plats i frysboxarna, men det är ett väldigt högt kilopris på det som ligger där om man räknar alla kostnader som jakten drar.

Men det som jakten ger tillbaks i form av gemenskap med kamrater, och upplevelser ute i vår natur är ovärdeligt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Faxlin
0

Jag älskar att höra om jägare som tar sitt ansvar. Att kontrollera noga vilka individer man tar bort och är noga så man inte skadeskjuter en massa. Tack och lov är de flesta jägare faktiskt väldigt ansvarsfulla och djurkära människor som älskar både djur och natur.
Tyvärr så finns det andra med som förstör för de som är skötsamma. Men det finns sådana rötägg inom de flesta intressegrupper. Den här blir kanske lite mer utsatt dock eftersom även rötäggen har gevär. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Jo jag håller med dig Åsa!

…och så avundas jag 890-3, vill också ha fulla frysen med älgkött :( Får tigga av far kanske :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Anders 50
0

#2 Eller så blir du jägare!

Angelclaw
0

#3 Eller så besparar jag världen en USEL skytt - jag har testat, tro mig! Sen skulle jag inte palla skjuta ett djur, mitt hjärta skulle brista! Egentligen borde jag bli vegetarian!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Angelclaw
0

dubbelt inlägg :S

//Tess

Sajtvärd på Motor

Repoort
0

Oj, det var en lång jakt. Härligt med frysen fulla av älgkött. Det har vi här hemma med…

Anders 50
0

#6 Visst låter det lång tid. Men under dessa ca. 3,5 månader jagade vi 7 dagar för att skjuta dessa 9 älgar. Hade vi inte följt våra avskjutningsregler så hade vi kunnat skjuta dem på 2 dagar.

Är du också med i älgskogen?

Linn
0

#7 Det måste vara tätbefolkat med älg på eran jaktmark. Min pappa jagar också, men han vara bara med och sköt en älg i höstas så vi har nte så mycket älg i frysen, men det är bra gott.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Norum]
0

*8 Tycker bäst om köttfärsen faktiskt. Den kan man göra mycket med.. Fast vi har det ju lite fuskigt kanske, vi fyller upp tomrummen i frysen med både rådjur och lamm.. Glad