Musbebisar!
Jag är så glad. Har upptäckt att parningen på min lilla fröken Tova tog sig trots allt. Hon har blivit en riktig liten tjockis o bebisarna kommer nån gång i mitten på nästa vecka om jag inte har räknat helt fel. Det är 8 månader sedan vi hade bebisar här sist så det ska bli så himla kuul!
Hon bor ihop med en liten kille som heter Raggsocka men det är inte han som är pappa till första kullen nu utan det är min Jesper. Nästa kull blir Raggsockas. Det ska bli så himla kul med bebisar i huset igen!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

weeeiii vad spännande :) Graaattis
// Liinda
Grattis! Kul med tillökning.. 

Hoppas det går bra! Hur många brukar det bli?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vanligast är 3-5 stycken men de kan få runt 10 oxå. Det är ovanligt dock.
Does it become a walk?
/Ida
Fröken Tuva är ingen mus .. utan en Gerbil (ökenråtta) 
Vill bara gör en påpekning att det inte är en mus (Mus musculus) , utan en gerbil (Gerbillinae).
Sorry #0
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Jag vet att TOVA inte är nån mus
Men de är mer släkt med mössen än med råttorna så jag föredrar att kalla dem för möss 
#8 Gerbil heter Meriones Unguicilatus på latin 
Does it become a walk?
/Ida
#9 Vad jag har lärt mig så tillhör gerbiler råttsläktet och inte mussläktet.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jaha… nu får jag väl låta er upptäcka att jag är dum då men… vad är skillnaden mellan en råtta och mus? 

haha Skruttis då är vi lika där.
Jaja Söt är lilla eller stora Tova i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Råttor är större och mer aggresiva och bits.

#10 Och jag har lärt mig att de är mer släkt med möss. Men de är faktiskt en helt annan art, varken möss eller råttor utan Jirdar.
Största skillnaden på råttor och möss är väl storleken.. sen är inte jag så insatt i det där för jag gillar inte nakensvansade gnagare ;)
#12 Lilla Tova har blivit stora Tova. 99 gram jämfört med de vanliga 75 gör att hon ser ut som en liten tunna på ben ;)
Does it become a walk?
/Ida

#14: haha, ja det var väl lite det jag tänkte på med mitt lilla eller stora Tova. De har en förmåga att fläska på sig när det väntas smått.
Audiatur et altera pars
Ok, samma sak fast olika stor alltså? 

Det är ju inte samma sak egentligen.. men jag vet inte nån mer skillnad än storlek och namn typ :P
Does it become a walk?
/Ida
Jag vet skillnaden. Möss är söta, råttor..bläää.
Minns när de stängde soptippen 1,5 km härifrån när jag var liten. Det blev invasion av råttor i byarna i närheten.
Stora som katter, gnagde sig in överallt.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Väntar med spänd förväntan :)

Mus eller råtta - fröken Tova är söt i alla fall.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
grattis, djurbebbs är alltid kul, vare sig det är görb, mus, rått eller annat smådjursbebbs… (gräijt vilken härlig svänska va?)

haha, imponerande svenska där Grodan. ;-)
Audiatur et altera pars

Det föddes minst 4 bebisar här på morgonkvisten.. hittade tre halvätna.. såg en fjärde födas, få mat och bli ompysslad av mamma Tova för att 45 minuter senare bli äten på den oxå. Troligen kände Raggsocka av att det inte var hans ungar. Så han såg till att få dem ur vägen. Känns riktigt, riktigt tråkigt :( Men det är bara att blicka framåt o ta nya tag. Tova bor ju med Raggsocka så det kommer små Tovasockar här om ca 25 dagar.
Does it become a walk?
/Ida

Usch vad hemskt. Men det är naturens lag det, tyvärr.
Audiatur et altera pars

Ja, visst är det så.. jag är bara besviken eftersom vi verkligen såg fram emot de små liven.
Does it become a walk?
/Ida
Fy, vad otäckt.. Urk!

#26 Mest sorgligt tycker jag
Att de äter upp döda ungar är ju för att de inte ska ligga o ruttna så lukten drar till sig rovdjur. Så det är fullt naturligt, om än inte så trevligt..
Does it become a walk?
/Ida
*29 Har du inte hittat honom än? Hoppas det går bra..

Nämen! Får inte gubben tag på den lilla skruttungen? Jobbar du? Har ni glipor där hon kan ta sig in i väggen eller nåt sånt? Annars är det ju ingen fara.. då kommer hon fram när hon är hungrig.
Does it become a walk?
/Ida

:( Jo jag jobbar och gubben var tvungen åka för bilen är kaputt och han hade skjuts som inte kunde vänta :( Popcorn fick han tag på men pip-gubben är på rymmen :( Tänk om han på nåt jäkla sätt lyckats ta sig ut?? :( Nåja nu ska jag hem, brorsan hämtar så jag slipper gå, nu är det musjakt!! Håll tummarna! Jag smsar dig sen och säger hur det gick :(
Kram på er alla!!

Jag håller tummarna så de vitnar! Tror inte att han lyckas ta sig ut i första taget. Väntar på ditt sms!
Does it become a walk?
/Ida

#34: Frågan är om matte har återhämtat sig :-)
Audiatur et altera pars