Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettallt-annat
Läst 1179 ggr
CarlS
0

Årets norrbottningar!

En glad och god nyhet för oss naturälskare är att Luleåtjejerna Jenny Strand och Ann Rask, inititativtagarna till hemsidan "Ett klick för skogen" är en av de 6 kandidaterna! Skrattande

Några andra kandidater är Börje Salming, idolMarkus och Lina Andersson. Gör dagens goa gärning: Rösta på Ann o Jenny!

Mer info på svensknatur.ifokus.se

//CarlS

Faxlin
0

Skojigt. Ska in och läsa mer på svensk natur om det. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JimJ
0

Är norrbotten och norrland samma sak? Ja, min geografi är inte den bästa. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
0

#2: Nja. Norrbotten är ett län. Norrland är hela norra Sverige. Vet inte exakt var gränsen mellan Norrland och Svealand går, men typ i höjd med Gävle.

Mvh // Johan

CarlS
0

Trodde att allt ovanför Stockholm var Norrland! Skojar bara…

//CarlS

Niklas
0

#3: Vid Dalälven har jag för mig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Faxlin
0

haha, ja de söderut brukar säga att gränsen går vid dalälven. ;-)
Vi som bor här brukar nog skjuta upp den en bit till. Jag kan säga att när jag bodde i kramfors så ansåg vi som bodde där att vi var precis innanför gränsen till norrland. Så jag tror det beror på vilka man frågar, i vilke nända av landet de bor.
Skåningarna anseer ju att jag bor i lappland och förväntar sig renar när de kommer hit ;-)

Audiatur et altera pars

Tom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2, Jim, jag bifogar en karta så att du vet hur Sverige ser ut.

Mvh

Tom

CarlS
0

#7 Skrattande Fast Halland kunde fått vara med. :(

För info:
Norrland består av  de 5 länen Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland och Gävleborg.
Uppgifterna kommer från säker källa på nätet. (Glömt var…Fundersam)

//CarlS

JimJ
0

Tom, glömde du inte sörmland nu? Eller det kanske inte räknas. Enligt din karta bor jag ju isåfall i Norrbotten. :-) 

Såhär står det på susning.

"Norrbotten är ett landskap i Sverige, på nordvästra sidan av Bottenviken, gränsande till Lappland och Västerbotten, utgörande en del av Norrbottens län. Centralort är Luleå. Landskapet är en del av Luleå stift. Landskapsgrundämne är järn."

På tok för komplicerat. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

cat-malou
0

#4 och #6 Kan upplysa om som fd skåning att gränsen till norrland går vid EslövFlört

CarlS
0

Glad

precis
0

#7 enligt min ungefärliga erfarenhet så är det den fördelningen av invånare som bor o jobbar i sthlm :) ca 50% norrlänningar o ca 50% skåningar… o nån promille riktiga söderkisar i bajen-kläder

Margareta
0

För er som gillar Geografi men inte har kvar alla de kunskaper ni säkert hade under skoltiden…eller för er som inte hunnit fatta att det ni lärde er om Tjeckoslovakien etc inte stämmer längre.----
Oskyldig

Det finns ett gratisprogram som heter Seterra att ladda ner här:

Träna först och sen kan ni utmana familj och vänner på all världens geografi, både blindkartor och flaggor.
Västeuropa kunde jag, men inte öst utan träning…
Generad

Jag roar mig med tex Afrikas länder ibland, eftersom jag tycker det är trevligt att veta varifrån de aktiva kommer vid tex OS eller så….

På Europafliken kan man bläddra längst ner och hitta Sveriges landskap. Det kan vara bra repetition att börja med.

Numer pensionär i Nynäshamn

Faxlin
0

Bra tips. Kan nog komma till användning då man har barn i skolåldern också. ;-)

Audiatur et altera pars