Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettdagens-solstråle
Läst 2332 ggr
AndreasS
0

Grattis Zazzie 1 år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ge våran rottweiler tik tiotusen röda rosor.

Idag blir våran Zazzie 1 år, tänk vad fort tiden har gått och vad hon har växt.

Zazzie är en renrasig rottweiler men är utan stamtavla och där med går hon som blandras.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Norum]
0

Åh, så fin! Gratta henne från mig med.. :-)

Faxlin
0

Grattis snygging.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anders 50
0

Grattis från mig och Arrak!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

AndreasS
0

Hon tackar så hemskt mycket.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Norum]
0

Jag hoppas att hon har fått nåt gott ben eller nåt annat speciellt i dag.. :)

AndreasS
0

Fotade henne nu med hennes födelsedags ben.

Anders 50
0

Fin dam!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Norum]
0

Så fin.. Tur vi har Lillen annars hade jag blivit alldeles grön av avund.. :)

AndreasS
0

#7 Visst är hon det, får många bra kommentarer om hennes utseende. Men har också fått hört att dom inte förstår varför man skaffar sig en kamphund. Tror att dom som kommer med dessa ord inte ser skillnad på en rottis och pittbull.

#8 Och du som skulle övertala gubben till att skaffa en rottis så vart det "bara" en varghund Tungan ute

[Norum]
0

Nu ska du inte vara sån.. haha  Åker förbi i september och "lånar" hem henne.. hihi

AndreasS
0

#10 Hahaha, nej du inte låna för då kommer hon inte hem igen. Men du får gärna kika förbi och hälsa på oss här i gurkstan.

[Norum]
0

Det kanske jag gör… :-)

LiindaH
0

ehm.. grattis i efterskott vovven

// Liinda

[Norum]
0

*13 Du såg väl den fina bilden på henne?

LiindaH
0

Bild? nu förstår jag inte riktigt

// Liinda

[Norum]
0

Bilden på den goa. säta, snälla och genomgoa hunden som fyllde 1 år..

LiindaH
0

Nä några sådana såg jag inte

// Liinda

[Norum]
0

Titta! Glad

Faxlin
0

Åhhh, Åsa det där var inte snällt mot en hundtörstande Åsa.

Audiatur et altera pars

[Norum]
0

Visst är dom söta?? Känner du valplukten… sniff sniff

Faxlin
0

mmm, såååååå underbart. Vill ha!

Audiatur et altera pars

LiindaH
0

Nä ingen bild

// Liinda

[Norum]
0

Följ med då och ta tåget hem sen.. :-)

LiindaH
0

Skola ju :O

// Liinda

Denna kommentar har tagits bort.
Angelclaw
0

Herrejisses vilka snyggingar det fanns i denna tråden. Stort grattis i efterskott till den vackra damen!

Ang rottisars "rykte" - jag vet många som är sådär, livrädd för enskilda raser med argumentet "kamphuund"…  Sagt det förr och säger det igen, hur hunden blir beror på ägaren, och just rottisar är faktiskt bland de mest stabila hundar jag mött. Sen är de ju så vackra :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

AndreasS
0

#26 Zazzie tackar så mycket.

Kan bara hålla med dig. Det är inte hundens fel att den är aggresiv utan ägarens.

Vi har en riktigt rabiat hane här på gården, när husse är ute med honom är han totalt mordisk och husse får jobba som bara den för att hålla den i schack medans när matte är ute med honom så är han from som ett lamm.

Angelclaw
0

#27 Ge henne en extra puss på nosen :)

Nej det är så lätt att skrika "kamphund" och dömma ut. Men faktum är att ALLA raser kan bli farliga med fel ägare. Jag personligen är mer rädd för mindre hundar för enligt min erfarenhet är de inte lika stabila och pålitliga. Allt handlar om hur man uppfostrar sin hund, helt enkelt.

//Tess

Sajtvärd på Motor

AndreasS
0

Kan bara kika på mina grannars hundar, dom har mamman till våran Zazzie samt 2 andra rottisar samt 3 st chihuahuas och en av dem är helt rabiat mot andra hundar och människor. Fast när man väl börjat kela med henne så är hon världens goaste hund.

Angelclaw
0

Ja, så kan det ju vara också ;) Man måste veta hur man ska tas med dem också :)

Zazzie är helt otroligt vacker!

//Tess

Sajtvärd på Motor

AndreasS
0

Precis det är ju trots allt en liten råtta. (förlåt alla chihuahua ägare)

Visst är hon det får höra det ofta och både jag och hennes uppfödare är stolta över henne.

Angelclaw
0

Haha nåt fel på råttor då? ;)

Jo jag förstår att ni är stolta över henne. Hon har liksom inte tappat alla drag som jag finner så fina, nu har jag hört att de försöker avla bort det lite "stabbiga" utseendet för en mer slank stil på dem, blandar med dobberman. Trist tycker jag. En rottis ser precis ut som en hund SKA se ut i mitt tycke!

//Tess

Sajtvärd på Motor

AndreasS
0

Jag hörde det av en granne, skamligt i mitt tycke eftersom SKK och rasklubben är så hårda med rasstandarden.

Nu är ju inte våran renrasig enligt SKK och rottweilerklubben utan en blandras. Detta pga att hon inte är reggad i skk och saknar stamtavla. Men hennes föräldrar är reggade och har stamtavla.

I min mening så är hon minst lika mycket renras som dom med stamtavla.

Men men ska nog visa dom att min Zazzie behöver ingen stamtavla för att vara vacker och renrasig.

Zazie har förövrigt en egen hemsida som uppdateras nästan varje vecka, Zazzie.info. Där finns massor med bilder på henne från valp tills idag, där finns även bilder på hennes föräldrar.

Angelclaw
0

ooh massa fina bilder! Ska jag definitivt lägga till som favvo!

Jo din tjej ser precis ut som en rottis ska, helt perfekt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

AndreasS
0

Jag fotar henne så ofta som jag bara kan. Ska upp en vända i skogen om det blir fint väder och fota lite action bilder. Har inte lyckats ännu men skam den som ger sig.

Angelclaw
0

haha så är det med djur :D ja du vet ju vad jag tycker om dina bilder, du är en superduktig fotograf! och med den modellen du har, kan väl inget bli fel! :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

AndreasS
0

Skäms, jag får bara en massa spökbilder Gråter

Men jag ger inte upp.

Angelclaw
0

haha du ska se mina bilder på gerbilerna, de bilder jag får som är bra är lyckträffar.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

#33: Ursäkta en dum fråga i det hela. Men om båda föräldrar djuren har stamtavla varför har inte Zazzie det då? Parar man två renrasiga hundar med stamtavla och det inte är något konstigt bakåt som ger avelsförbud eller att ägaren till föräldrardjuren gjort något så de har registreringsförbud så är det brukligt att registrera. Vem vinner på att använda två bra djur och få avkommor som betäcknas som blandraser. Som uppfödare måste det kännas rätt bortkastat av ens linjer liksom. Eller? Ja det är mina funderingar  bara. Men det vore intressant att få höra hur de tänkte.

Audiatur et altera pars

AndreasS
0

#39 Pappan var inte MH testad och så var det en tjuvparning, där av kunde inte uppfödaren regga kullen. Uppfödaren är inte heller registrerad.

[Norum]
0

Man kan väl regga fast det är en tjyvparning? Det har min uppfödare gjort..

AndreasS
0

Visst kan man det, men inte en brukshund som en av föräldrana inte är MH testad.

[Norum]
0

Ah, då är jag med..

Faxlin
0

#40: Men det låter konstigt ändå. Som Skruttis säger så kan man registrera en tjuvåarningmed bara man vet vem som är fadern. Och har båda föräldrarna stamtavla så kan man registrera valparna i SKK. Det är lika med schäfer och där har jag varit uppfödare med kennelnamn så jag vet.

Enligt specialklubben på rottisar får man ingen valphänvisning genom dem om inte MH är gjortoch det utan någotfel alls.
Men SKK tillåter att man registrerar kullen ändå. Och man behöver inte vara registrerad uppfödare heller för attregistrera de tre första kullarna. Det som är att det är lite dyrare per valp om inte föräldrardjuren är meriterade med minst en 2:a i utställningssammanhang.

Audiatur et altera pars

AndreasS
0

Jag har skrivit denna text på Zazzies hemsida om varför vi valde en oreggad rottis.

"Varför är jag inte registread i SKK?
Jag är registread hos Jordbruksverket och det räcker för husse och matte och för de ändamål som husse och matte ska ha mig till, som sällskapshund.

Varför valde husse och matte en icke SKK registrerad rottis?
Husse och matte vill inte ställa ut hundar och har inte skaffat mig för avel.
Vill husse och matte ställa ut mig så finns det blandras utställningar, jag kan fortfarande vara med i en klubb dock inte rasklubb. Vill husse och matte tävla med mig så finns det lydnad så det är bara att söka en tävlingslicens hos SKK. Husse och matte kommer höft och armbågs röntka, ögönlysa och MH testa mig ändå precis som man gör med en renrasig. Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Husse och matte skaffade en hund och en livskamrat och då spelar inte stamtavlan någon som helst större roll om jag skulle ha någon eller int, jag är lika mycket rottweiler och hund för det.
Husse och matte har fått sett alla papper på mina föräldrar och har haft ett stort umgänge med dom och vet vad dom fick, dom fick mig en jätte snäll och trevlig rottweiler tik vid namn Zazzie.

Till sist:
Om någon har fördomar eller ser ner på oss som har oregistrerade hundar får man bara visa med sin väluppfostrade hund motsatsen. Föregår man bara med gott exempel så finns inget att klaga på."

Källa: www.zazzie.info

Faxlin
0

Jag ser inte ner på oregistrerade hundar. Har själv haftbåde oreggade "renrasiga" och blandraser under mitt liv. Så jag frågade inte för att jag såg ner på eran hund på något vis.
Jag undrade bara vad det är som gör att någon som har stamtavla på både mamman och pappan väljer att inte registrera valparna. Speciellt när de är så snygga som Zazzie faktiskt.

Så det var inte illa menat. Jag var bara nyfiken. Och då din första förklaring som du fått av uppfödarna inte stämmer med verkligheten kände jag att jag var tvungen att berätta det. Tänkteatt ni ville veta att det inte var så.

Audiatur et altera pars

AndreasS
0

Jag tar inte illa vid. Men har gjort det när det är folk som klankar ner på oss med oreggade renrasiga hundar. Jag är så trött på att folk inte fattar att det är inte stamtavlan som gör hunden utan individen själv. Jag har även läst på en rottis uppfödares sida att rottisar som inte är MH testade inte kan sina kullar reggade hos skk.

Kan ta ett exempel som här om kvällen var jag ute på en lång promenad med Zazzie och träffade på en kvinna som är aktiv inom Svenska Rottweiler Klubben. När hon fick syn på mig och Zazzie så kom hon rusades fram och berömde Zazzies utseende, vi pratade ett tag och sedan dök frågan upp från vilken kennel hon var ifrån och jag svarde med att hon inte kommer från någon kennel utan från min granne som hade haft en tjuvparning. Och förklarade att Zazzie inte var reggad i skk, då drog hon åt sig öronen och tog tillbaka det hon sagt om hennes utseende och ifrågasatte mig som hundägare hur jag i h*lvete kunde köpa en hund som inte var reggad i skk. Då sa jag vad jag tyckte och tänkte om både skk och rottis klubben i deras tanke sätt baserat på vad mina grannar som har reggade rottisar och har vart medlemmar i rasklubben samt vad min fostermamma har upplevt genom 30 års uppfödning av 3 olika raser (vid olika tillfällen) var av ena rasen som hon itroduserade i Sverige och grundade dess rasklubb. Hon har haft både kennel och hundpensionat och har haft ett flertalet champions med de raser hon representerat som uppfödare för.

Denna kvinna som jag stötte på ute på promenaden skulle minsan se till att jag skulle bli svartlistad hos både skk och rasklubben och bruksklubben, varsegod sa jag och frågade helt lugnt hur hon skulle kunna göra det när hon varken vet vad hunden heter eller vad jag heter.

Jag var senast i torsdags ute på en av kennelklubbarna här i stan och tränade och där fick jag mycket bra respons från folk som var där. Folk känner igen mig sedan tidigare då jag vart där och tränat skydd med 2 schäfrar som jag tidigare ägt men inte har tävlat med.

Som sagt tar inte illa vid i dina ord för jag vet vad du tycker om Zazzie.

Faxlin
0

Bra att du inte tog illa upp. Vart lite rädd för det. För det var verkligen inte min mening. Och den dam du träffade ute, det var ingen dam, en kärring är mer lämpligt namn på henne. Det är sådan som hon som förstör hundägare runt om i sverige. Trångsynta människor som inte inser att alla hundar är värda lika mycket. Men ja, tyvärr är honitne ensam. Därför avgick jag från brukshundsklubben där jag var väldigt aktiv förrut. Jag klarade inte av att stå bakom en förening som var så otroligt inskränkt och inte behandlade alla med samma respekt. Ävenom jag inte hörde till dem de klankade på (trotts oreggad schäfer), men just det attdet är skillnad på folk och hundar, det hatar jag. För mig är alla lika mycket värda.

Och ja, jag håller med dig, det står på rottis sidan att de inte får registreras utan mh,men på skk så står det att man får det men det är en dyrare registreringskostnad. Så vad säger det, den ena vet inte vad den andra gör. Men jag tror att det är med rottisklubben som med de andra specialklubbarna de har hårdare krav än vad skk har liksom.

Men nu struntar vi idet här. Och så vill jag se fler bilder på snyggingen din. Jag är bara sååå avis, vill så gärna ha en tös som henne.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Jo jag märker det där, det är lite så inom alla djurvärldar. Jag t.ex. har hur ofta som helst hört att "man aldrig ska skaffa zoo-djur" då det kommer till gerbiler. Och visst, ska du avla så är det ju en sak, du vill ha ursprunget, veta att det är bra gener du för vidare. Men om du ska ha ditt djur som sällskap så är det faktiskt oftast så att det är du som ägare som formar djurets sätt att vara. Sen är de alla individer, men det lär man sig ta.

Jag tycker inte att en hund med stamtavla är mer värd än en utan, de är alla liv och lika mycket värda oavsett om de är 3-benta 5-vägskorsningar med raggig päls, eller en renrasig hund med stamtavla!

//Tess

Sajtvärd på Motor

AndreasS
0

#48 Kul, då är vi överrens.

#49 Synd bara att en del som avlar på dina hundar förstör mer än vad dom gör nytta på rasen.

I mina ögon är inte stamtavlan värt ett skit, det är bara en papperslapp med föräldrar, mor och far föräldrar.

I mitt fall med Zazzie vet jag linjerna bakåt eftersom jag har regnr. på hennes föräldrar och kan då kolla upp via skks hundregister.

Kanske skulle ta och göra en helt egen stamtavla Cool

Hur som helst, vi kommer att ragga henne hos blandis inom kort.