DU kan hjälpa andra..
även efter din död.
Inte en nyhet kanske men en GOD positiv sak!!
Det skrevs om detta i en annan tråd-men eftersom jag tycker donation är en så viktig och positiv sak så skriver jag ett nytt inlägg om detta!Hoppas ok?
Klicka på länken nedan om du ej redan har tagit ställning i detta och läs!
Sedan om du förhoppningsvis vill donera(eller skriva på att du inte vill det) klicka på donationsregistret!
Det är jättebra att detta tas upp! Många tar ställning först när det inträffat något med en anhörig och då tänker man inte alltid så rationellt.
Jag har anmält mig till donationsregistret och vet att skulle det ske något med någon familjemedlem har de också redan beslutat sig för att donera. Dock endast till donation till andra människor - inte till forskning, även om det kanske vore det ultimata.
Jag anmälde mig till donationsregistret för flera år sedan. Inom familjen, pratade vi även igenom hur var och en ville ha det. Då är det inga tveksamheter och de efterlämnade behöver inte komma överens om vilket beslutet ska bli, när någon går bort.
Mvh Annmari

Jag har redan anmält mig.

Samma för mig, anmälde mig för många år sen. Då när man fick klistermärken att sätta på baksidan av körkortet så att det var lätt att se…
Finns det något sånt idag som man kan lägga i tex plånboken? Som anger att man anmält sig så att dom direkt vet o kan titta vidare om det.

Jag har ett donationskort i plånboken bakom körkortet så det syns ordentligt.
Jag anmälde mig till donationsregistret för flera år sedan, när de bombade reklamen på tv med att det fanns.
Sen har jag även ICE inlagt i min mobil.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag är ännu för ung för att ha vågat skriva in mig. Men jag tror nog inte mina organ är i specielt topp-skick heller. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#4 Ja, det finns nya tjusiga kort med vackra foton…men inga klistermärken tyvärr.Hämtas på närmsta apotek!!
Anmälde mig också när de första kom-men ville ha ett nytt fint nu eftersom det var så snyggt i plånboken
-sparade ändå det gamla för att se hur länge jag varit anmäld..ha,ha om jag dör-vem bryr sig om det? Jag tycker däremot det är kul att komma ihåg när jag anmälde mig.
För er som tycker denna typ av donation efter er död är otäck-ni kan hjälpa andra genom att donera blod samt att anmäla er till Tobiasregistret medan ni lever!
Tobiasregistret är ett benmärgstransplantationsregister.Sannolikheten att man får äran att hjälpa någon att överleva-det är vad man gör med detta! är dock liten tyvärr då det är mycket svårt att matcha benmärg.Därför behövs många i registret!Tobias var en liten pojke som dog pga benmärgsdonator saknades-han hade annars överlevt.Om man passar som donator så är det är ett ingrepp under bedövning i höften-man blir sjukskriven några dagar..och har räddat ett liv!!
En GOD sak-tänk att rädda ett liv..
Jag blev själv räddad till livet för 25år sedan av okända blodgivare-hjältar!!
Åh, Jim, det är ju just de unga som är viktigast att ha i det där registret. Era organ är de som är i bäst skick.
Det som är så bra med registret är att man kan rädda livet på någon även efter sin död. Och det kostar ingenting.
Tom
Jag är också med i donationsregistret, men vill tipsa er om gratisdonationer på annat sätt, t.ex. ett klick för skogen. Det är reklamsponsorerna som har banners på projektens sidor som betalar för dina klick :)
lista för olika bra projekt finns i högerkanten på min websida: http://web.telia.com/~u26605243/buynothing.htm
och på www.donationjunction.com (en del är inte längre i funktion i deras gamla lista)
Gå in o klicka dagligen, o sprid adresserna till alla som har dator :)
och ICE kanske ska förtydligas o spridas också. Knappa in ett kortnummer på din mobil till din närmaste anhöriga och använd förkortningen ICE (In Case Of Emergency) så om du av någon anledning är medvetslös/okontaktbar, så kan räddningspersonal snabbt kolla din telefon efter någon anhörig att kontakta.