Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettdagens-solstråle
Läst 295 ggr
JimJ
0

Första sova-borta dagen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag ska [Julia](javascript:void top.ShowProfile('JuliaFin') "javascript:void top.ShowProfile('JuliaFin')") sova borta hos en kompis för första gången!
Hon är jätte-glad och vi andra är jätte-oroliga. Men hon är tuff och envis, så det kommer nog att gå fint. :-)

Hon börjar bli stor nu. Det är en sådan stor skillnad på hennes personlighet nu jämfört med för 1 år sedan. Nu är hon borta hela dagarna hemma hos kompisar, hon är dryg, lyssnar inte och kommer inte alltid hem den tid man säger åt henne! Ungdomens år börjar närma sig? Får hon inte som hon vill säger hon "Jag bryr mig inte, jag ska ändå. Jag bryr mig inte." :-)

Även på Lukas har man märkt stora förändringar. Förut var han en blyg liten pojke som inte vågade öppna munnen i onödan. Han satt hellre innomhus och spelade xbox än att gå ut och träffa nya ungar att leka med. Nu är han kaxig, slåss och går gärna fram till nya människor och börjar prata.

Man ser mycket nytt hos de båda som verkligen förvånar mig. :-)

Även om de är dryga, envisa, slåss och inte lyder, ser jag många goda saker i det hela som desutom kommer bli väldigt bra egenskaper hos dem när de blir stora.

Att kunna säga ifrån är bättre än att inte säga någonting alls. Att slå tillbaka är bättre än att bara ligga och ta imot. Att kunna säga vad man tycker och tänker är bättre än att bara lyssna.

Ett stort grattis till Julia och Lukas för att de blivit så underbara som de är idag! Och ett lycka till för Julia som ska sova borta hos en kompis för första gången idag. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Faxlin
0

Det där med att sova borta första gången är spännande för dem. Hoppas allt går bra. ;-)
Mest nervös kommer ni andra vara som sitter hemma och inget vet. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JimJ
0

Det som känns mest oroligt är ju att om hon kommer bli osams med sin kompis medans hon är där. Eller om hon kommer bli ledssen och få hemlängtan mitt i natten och inte vågar gå upp och väcka föräldrarna. :-)

Jag kommer att sitta uppe hela natten och bara vänta på att telefonen ska ringa. "Kom och hämta henne, hon är en odåga och vi vill sova!". :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

mosterMimmi
0

Hoppas att du skriver i morgon hur det har gått… Fast det brukar ju gå bra. Men det är ju lite pirrigt i magen om det är första gången……Mest för de vuxne….

sensa
0

Du skriver om dina barn på ett sätt så jag blir glad.Glad En varm positiv känsla inför den stundande tonårstiden. Har själv flicka 9 år och pojk 12 år och känner igen det du skriver. Låt oss vara starka och i kärlek hjälpa dem genom denna fasliga och underbara tiden när de ska släppa taget och bli "egna".

JimJ
0

Ja, hennes mamma ringde mig precis nyss och berättade att allting var helt okey. Jag sa att jag var orolig men förstår att det bara är en kännsla och att allting självklart kommer att gå fint. Hon berättade att hon kännt precis likadant första gången som hennes dotter sov över hos någon. :-)

sensa, tack. Men det är inte mina barn. Det är mina småsyskon. Men lika underbara är dom för det. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

sensa
0

#5 Som det kan bli när man inte vet!  :-) Då är du en klok bror då!!!Glad