Klantigt strömavbrott blir god gärning
Jag klantade mig när jag skulle dra en ny kabel till ett utomhusuttag till motorvärmaren. När jag skulle borra genom ytterväggen lyckades jag så klart pricka precis rakt in i inkommande elkabel. Hela huset blev svart utom en lampa på toaletten. Borren gick sönder av smällen och det luktade riktigt illa.
Jag ringde till min elektriker och förklarade problemet. Han sa bara att han tyvärr inte kunde göra någonting utan att jag måste ringa till Elbolagets jour. Borde gå på några tusenlappar efter som det är ganska sent på kvällen tycker han.
Jag får tag på två jourkillar som är på plats inom en halvtimme. Jag frågar den första killen innan den andra kommit vad han tror att det kommer att kosta. Han svarar att det brukar kosta runt 3000 kr plus moms men han vet inte säkert. När den andra killen kommit sätter de igång och klättrar upp i stolpen utanför för att bryta strömmen och sedan reparerar de min genomborrade kabel på huset. Jag är med hela tiden och pratar med dem om allt mellan himmel och jord och vi har riktigt trevligt. Efter en stund frågar jag den andra killen vad han tror att det kommer att kosta. Han funderar lite och pratar med sin kollega och de kommer tillsammans överens om att de ska låta "Karlstad" ta hand om det så att det inte ska bli så dyrt för mig. Jag frågar vad det innebär och de svarar att det blir 650 kr plus moms som kommer på nästa elräkning.
Det är ju jul säger de! =)
Tom
Det var snällt av dom :)

Vilken god gärning av dem. Fint att de kände julefriden så där tycker jag. Även om det säkert inverkade att du stod och var trevlig med dem. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Grattis Tom! :-)
Var det inte du som också hade tur med priset på byggandet av en ny garage-uppfart eller liknande? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#3, Jo, på sätt och vis. Egentligen skulle jag ju inte betala infarten alls men som omständigheterna blev måste jag säga att det blev otroligt billigt =)
#2, Jag är också ganska säker på att det inverkade att jag pratade med dem. Annars skulle de inte ens fundera på att ordna ett billigare pris. På köpet lärde jag mig också hur man gör när man lagar ett kabelbrott. (Ja, jag lovar att jag aldrig ska göra det själv!=)
Tom
Det var en riktigt god gärning :)
Oj, det var ju helt klart en god gärning. =))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.