Dagens goda gärning 2007-01-19
Jag tar mig friheten att vikariera för ÅsaF och öppnar tråden. Idag har det blivit många goda gärningar. Jag har en kort fredag.När jag skulle gå hem kom en lärare springande och frågade om nån kunde hjälpa henne. En av hennes elever hade gjort illa sig. Jag tog över och följde en storgråtande flicka till syster, hon gjorde en undersökning och sa brott på nyckelbenet. Hon måste till vårdcentralen. Jag hade ingen bil men en mamma som väntade med sin dotter på kontroll hos syster skjutsade dit oss. På vårdcentralen fick vi vänta nästan en timme innan doktorn sa nyckelbensbrott, taxi till lasarettet i grannstaden 13km. Mottagningssköterskan och skolsköterskan hade under tiden spårat upp föräldrarna som mötte upp på lasarettet. Jag åkte med i taxin (och betalade) och följde flickan upp på röntgen. När mamma kom emot oss kom stora tårefloden. Innan vi åkte från vårdcentralen fick jag ett kuvert som det stod remiss på. Jag gav det till röntgenpersonalen, men de sa att föräldrarna skulle ha det eftersom det behövdes remiss om flickan skulle vidare till länslasarettet. Det kunde man inte skriva ut från röntgen(!) Föräldrarna tackade mig tusen gånger, sen gick jag ut för att ta en buss hem. Nästa skulle gå om två timmar. Då ringde jag min dotter som kom och hämtade mig. Totalt 5 goda gärningar: jag, mamman som skjutsade, skolsyster och mottagningssköterskan och min dotter.( Om landstingsbyråkratin ska jag inte tala under goda nyheter
gärningar)
Måste först säga att du gjorde mig väldigt glad nu Solveig. Att bara läsa din underbara berättelse värmde i hjärtat på mig.
Det är inte alltid man kan tro att det verkligen finns så goda människor i världen. Man ska ha tur om man stöter på sådana. Läraren, flickan och hennes föräldrar hade just en sådan tur som hade dig till hjälp. Inte många skulle göra någonting sånt som du gjorde. :-)
Jag har feber idag, så jag har inte gjort så många goda gärningar mer än att jag sitter hundvakt. Han ska sova hos mig tills imorgon. Det är skönt med sällskap att gosa med när alla andra är ute och dricker. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Tack för de orden, men vi var flera som hjälptes åt. Att vara hundvakt är en god gärning för både hunden och hundägaren. Att du inte är ute och dricker är en god gärning. För din lever!

Solveig, vilka fantastiska goda gärningar. Det är sådant som får mig att inse att allt inte är hopplöst. Det finns godhet i världen. Du och de andra bevisar det för mig.
Det är lite av det jag tycker känns skönt med dessa trådar, att man får se att det finns goda saker i allt ont.
Jim, som Solveig sa det är väl en god gärning. Mpt både hund, hundägare och dig själv. Vet ju att du tycker om hundar. ;-)
Jag gjorde inga goda gärningar igår alls. Faktiskt inga alls. Så man får skämmas igentligen.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars