Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikett: allt-annat
Läst 1453 ggr
CarlS
0

Låt planeten andas ut!

…från Peter Northon i
Alternativbyn

Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.
Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55 - 20:00 den 1 februari 2007.
Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi.
Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.
Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus/lägenhet under 5 minuter
(19:55 - 20:00 den 1 Feb).

Självklart kan du låta energin vara avstängd längre…
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss…

M.V.Hälsningar
Din Planet
PS: Skicka vidare till dina vänner….så blir vi Flera…!

CarlS
0

Här är en liten kompletterande länk

"Ikväll slocknar Jorden"

//CarlS

Rickard007
0

Hehe inte många som vet om det. Den kommer inte vara av hemma hos oss iaf!

CarlS
0

Tror faktiskt det är rätt många. Bloggarna runt om i världen går varma för detta…

Vi plockar i alla fall fram de mysiga stearinljusen i 5 -10 minuter och njuter av tystnaden, friden och lugnet.:)

//CarlS

Rickard007
0

Okje hehe. Lästa nyss på aftonbladet att Frankrike var bra på detta men Sverige var kassa.

MarieK
0

Jodu, i sverige steg förbrukningen i stället.. bra jobbat!! http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,989999,00.html

Faxlin
0

Så depprimerande. Men jag vet att jag gjorde mitt i alla fall. Kanske blir svenskarna bättre till nästa gång.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CarlS
0

Jättefint Åsa! Jag och frugan släckte också ner och myste framför stearinljusen.

Synd att så många Svenskar missade möjligheten…:)
//CarlS

CarlS
0

**Eiffeltornet slocknade!
**Uppslutningen runt manifestationen "Låt planeten andas ut" i Frankrike var god. Man släckte till och med ner Eiffeltornet!

I Sverige var uppslutningen tydligen mindre god. Här i min egen by syntes inte många nedsläckta hus och likadant var det i hela riket.

Antingen har meddelandet inte nått fram till Svenskarna eller rycker man bara åt axlarna åt det.

Jag vägrar tro det sistnämnda. Men det kommer säkert fler manifestationer för vi står inför mänsklighetens största utmaning inför en inte alltför avlägsen framtid. Om våra barnbarnsbarn inte ska stå med vatten upp över öronen måste vi ta klimathoten på allvar.
Domens dag närmar sig…

Rickard007
0

#7, Vad menar du med "missade möjligheten"? 
Man har ju möjlighet att släcka ned strömmen när som helst?

Nettan
0

Jag släckte ner hela huset, till och med maken som är dataspelsberoende stängde omedelbart av sitt spel och sin dator.
Jag gick in i min dotters sovrum och satte mig på sängen med båda barnen. Där förklarade jag för dem vad det hela handlade om. Hur viktigt det är att man släcker lampor när man lämnar ett rum. Hur viktigt det är att stänga av tv:n när man inte tittar. Att inte ha både tv, stereo och dator igång samtidigt i rummet.

Jag tog tillfället i akt och njöt av tystnaden. Ja faktiskt kändes det som att man fick ett andrum. Alla ljud från datorer, tv-apparater, stereosar mm gör att öronen blir trötta. När det blev både mörkt och tyst så kände jag bara "ahhh". Jag har bestämt mig för att införa en mörk timme på fredagar. En timme där vi sätter och ner med lite godis, tänder lite ljus och pratar om veckan som har gått.
Jag utmanar alla andra att följa mitt exempel.

Rickard007
0

Hehe okej. Ingen TV elr ngt under den tiden då?

CarlS
0

jo, nu menade jag att man missade möjligheten att deltaga i manifestationen.

Läs citat från artikeln här:

" Tanken med manifestationen är i första hand att göra människor uppmärksamma på klimatförändringarna, inte att spara stora mängder energi under fem minuter.
  - Det är ett sätt få dem som oroar sig att visa att de stödjer åtgärder för att rädda klimatet. Sedan räddar man inte klimatet genom att stänga av ljus och värme, då handlar det mer om smarta teknologier. Men man visar att man är beredd att göra något och det är jättebra. Det behövs att alla hjälper till och visar att åtgärder behövs."
Slut citat

Faxlin
0

#10: Nettan, den var fin. Jag ska härma dig. Helt klart.

Audiatur et altera pars

CarlS
0

Fint inititativ Nettan! :)

//CarlS

Rickard007
0

Nya trenden är att ha en lung timme utan el nu elr ;)

Solveig
0

Ja, för våra lungor :)

leo-
0

Den lilla motsägelsen enligt illustrerad vetenskap är att smutspartiklarna i atmosfären faktist reflekterar solen strålar ut i rymden igen och ju mindre partiklar desto högre temperatur.

citat ´den människoskapade växthuseffekten (uppvärmningen) ligger i dag på 2,5W/kvm medan föroreningarnas kylande effekt pendlar mellan 0-4.5 W/kvm

nu är jag ingen som propagerar för miljöförstöring utan vill visa att det finns faktist en annan sida av problemet.

Rickard007
0

#16, LUGN! Haha klantig stavning xD

precis
0

#5 nu har aftonbladet-amatörerna missat lite viktig info: man har inte några exakta siffror på produktion av el under så korta intervaller. Man har alltså bara kunnat hålla koll på kapacitet, spänning och frekvens i nätet. Det sitter folk på kärnkraftverk och på vattenfall och ständigt reglerar vattenpåsläppet och uran-aktiviteten och importen av el beroende på efterfrågan ifrån industri och konsumenter, så det finns säkert bevis på annat håll att vi sparade några procent ström med detta första lilla experiment.

Som jag sa i nån annan tråd så borde "Hjärnkontoret" gjort ett specialprogram om detta, för de har ju gjort liknande stora experiment förr "hoppet" och "toaletten" t.ex.

#10 lampor är inte så stor andel av den totala belastningen, lågenergilampor kan du väl byta till, men det är klart att alla droppar små… se t.ex. tråden Elspartips i hemmet.ifokus

#17 också lite missuppfattningar där… Växthusgaserna bidrar bara till uppvärmning, ingen reflektion, och bara ökar år efter år. Partiklar ifrån sot bl.a. finns med i teorier och mätprojekt som kallas Global Dimming, de har ingen egen kyl/värmeeffekt utan bara reflekterande, alltså av solstrålar både utifrån och nerifrån. Plus att de senaste 20-30 åren så har antalet partiklar och storleken på dom börjat minska, i takt med avgasreningar och mindre mängd kolkraftverk/kaminer/vedspisar. Uppvärmingen gör också att mängden snö och is på marken minskar och den har också haft en bra reflekterande effekt.

Så man kan säga att ökningen av energimängden som solen skickar på oss har maskerats av effekten av reflekterande partiklar och is… med minst 50%. alltså om vi i fortsättningen bara minskar partiklarna i luften så blir det ruskigt snabb skillnad, vi måste alltså minska själva gaserna snabbare än partiklarna. Och som det ser ut just nu så är det bara ett par av de förbjudna CFC-gaserna som minskar… :(

Inga goda nyheter här inte… därför ska jag försöka hålla såna här inlägg på politik eller svensknatur

jo, en god nyhet är att sverige har haft ca 35-36% tillväxt sedan 1990 och har minskat utsläppen med 6-7% under samma tid. alltså tvärt emot G.W.Bush uppfattning, för han har påstått att det inte funkar i usa-s ekonomi med att tvinga företag tillbaks till grottorna på stenåldern bara för att minska utsläppen.

USA:s befolkning är 300 miljoner, alltså är det ca 5% av befolkningen som står för hela 24-25% av de globala utsläppen.

Faxlin
0

#15: *asg* Den var bra. ;-)

Audiatur et altera pars