Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikettljus-i-mörkret
Läst 381 ggr
Gasoline
0

Smart utlänning, gör mig glad

Det här inlägget handlar INTE om rasism, då jag är emot de.

Men hur som hellst, satt på bussen förra veckan med några utlänningar bakom mig, en hade bott här i 6 år och dom andra hade nyss kommit. Han som hade bott här länge fråga dom nya vad dom tyckte om Sverige. - Sådär.. Svarade dom. Då sa han att sverige var ett underbart land och att alla svenskar var så snälla.

Och ett "problem" jag har på min skolan är att alla utlänningar säger att dom pissar på sverige och att det är ett skitland. Han sa att många andra utlänningar skulle säga det till dom och att dom då skulle ställa frågan till dom: Vadför bor du här då?

Att få höra en utläning säga att sverige var bra iställe för tvärt om för en gångs skull gjorde mig så himla glad, jag vart nästan lycklig. Och att han talade om för sinna kompisar att vi var snälla och att dom skulle respektera oss och vårat land mer gjorde mig ännu gladare..

Ville bara berätta =)

senna
0

Jag är själv utlänning. Jag tycker dock inte att sverige är ett "pissland". Tvärtom -det ÄR ett underbart land-, min kusin som bor i tyskland var och hälsade på, han älskade också sverige! :)

Jag tror att de som håller på så där, kalla sverige för ett "pissland" har det inte bra… eller nått liknande……

/senavere

Faxlin
0

Förstår att det gjorde dig glad. Tycker det är så trist att vi har invandrare här i Sverige som inte trivs här.
Något måste nog göras för att öka samarbetet mellan gränserna inom landet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gasoline
0

#1 Ja, precis. Det finns många vettiga och ovettiga utlänningar ni sveriga, lixom svenskar. Men jag tycker att om man kommer till ett nytt land ska man inte snacka skit om det sådär. Men jag vart ganska glad när han sa så, det levde jag på resten utav dagen iaf.

#2 Ja, och istället för att ta hit folk som inte trivs skulle vi ju nästan kunna försöka hjälpa dom i sitt eget land. Det skulle vi alla tjäna på igentligen.

Jag är inte rasist, även fast det kanske låter så, utlänningar är förjäklans trevliga..

Amelie
0

Håller helt med. Man blir glad när folk gillar Sverige :) En vän till mig som kom hit i tioårsåldern tycker verkligen att Sverige är jättebra - trots att svenskarna bara kryddar med salt och svartpeppar och man inte kan odla bananer på balkongen… ;D

Gasoline
0

#4 Nja, dom behöver inte gilla sverige, bara visa respekt för oss svenskar när dom är här, att vi kanske gillar det. Om vi skulle åka till deras land och säga att det var ett skitland skulle dewt bli ett jävla liv. Jag gillar dock heller inte sverige spec mycket, men jag skulle inte vilja flytta, vi har det trotts allt ganska bra jämfört med andra länder.

Haha, ja, det är ju coolt. Där är nog inte så himla lätt att byta vanor/seder så snabbt och man kommer ju alltid att sakna saker man hade på andra ställen man har bott på, även fast det var i en annan stad i sverige man bodde =P