Goda Nyheter iFokus

Goda Nyheter

Etikett: ljus-i-mörkret
Läst 470 ggr
Grey
0

Fantastiskt med ideella organisationer

Jag tycker det är fantastiskt med organisationer som Individuell Människohjälp. IM arbetar med bistånd i 15 länder runt om i världen och lyckas verkligen att göra skillnad för människor. Man arbetar väldigt småskaligt och har lokala kontor, vilket gör att pengarna verkligen går till dem som bäst behöver dem. Kan starkt rekommendera organisationen för er som vill göra en insats. Har själv varit medlem i många år. Kolla in deras hemsida www.manniskohjalp.se

Faxlin
0

Jag håller med dig att de ideella organisationerna är värd hur mycket som helst. de människor som jobbar där gör ett fantastiskt arbete.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JimJ
0

Jag håller med om att de organisationerna är de bästa. Skänker man pengar till röda korset eller andra större välgörenhets organisationer, kommer de pengar säkert att gå till en ny kontros-stol för 2.000:- som Bengt-Ove har råkat haft sönder på Röda korsets huvud-kontor. Har ni kanske sett på nyheterna när de visar inslag från något utav röda korsets kontor? Mycket av inredningen ser verkligen dyr ut. Frågan är ju om det är från egen ficka eller om det är från pengarna folket skickar in. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Malin-A
0

ja Ideella organisationer e bäst…

håller med dig Jim ang. Röda korset =D

Kazen
0

Alla organisationer som har 90-konto måste följa SFIs (stiftelsen för insamlingskontroll) regler för hur mycket av pengarna som får gå till administration och hur mycket som måste gå till verksamheten. Skänker man allså pengar till en etablerad organisation med 90-konto behöver man  inte vara orolig för att pengarna används på ett felaktigt sätt.

Vad gäller Röda Korsets kontorsinredning osv. tycker jag inte man ska dra några slutsatser alls eftersom många företag väljer att stödja organisationer genom att skänka datorer, kontorsinredning osv. eller ge rabatt vid inköp som en indirekt gåva.

…Så ni får allt komma upp med bättre argument för att inte göra en insats Flört

JimJ
0

Men Kazen, nu har du krånglat till alltihop. Nu måste jag leta upp någon annan anledning till varför jag inte vill skänka pengar till röda korset. :-)

Men du har rätt i det du säger. Jag borde inte dra sådana slutsatser. Jag har inte så stor koll på allting inom det området. Jag får forska kring lite mer innan jag uttalar mig om någonting kring det här ämnet igen. :-)

Vänlige hälsningar
- Jim Johansson

RubHel
0

Min mamma är med i Röda Korset och har i uppgift att åka och hälsa på två gamla damer som bor på pensionärshem. Den ena damen har ingen familj kvar och blir alltid superlycklig när mamma kommer. Hon har verkligen skänkt glädje i hennes liv under de få månader som dom känt varandra.

Kazen
0

#5 Jobbigt va Skrattande??

I övrigt kan jag hålla med Grey att IM är en mycket bra organisation!