Oordning med två o?
Det här är en tråd som inte alls har med Goda Nyheter att göra. Men jag vet ju inte vart jag ska ställa min fråga någonstans bland alla iFokus sajterna. Så jag gör det här. :-)
Jag har lite stavningsfrågor som jag inte har förstått.
Stavas det "igentligen" eller "egentligen"? Vissa säger si och andra säger så. Vad är rätt?
Finns det ett ord som heter "oordning"? Jag har nämligen aldrig hört talas om två stycken o brevid varandra i ett Svenskt ord. Det ser ju desutom oproffsligt och fult ut. :-)
Mer frågor kommer vartefter jag hittar nya ord jag inte förstår eller vet hur de stavas. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Gomorron! Oordning är ett ord som finns med i Svenska ordlistan. Egentligen stavas det men många uttalar det som i.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

egentligen
egen´tligen adv.
ORDLED: egent-lig-en
- i själva verket {efaktiskt}: ingen begrep vad hon ~ menade; Mölndal är ~ en förstad till Göteborg
BET.NYANSER: a) försvagat till rent utfyllnadsord: vad har du för dig ~? b) för att uttrycka urspr. avsikt e.d.: ~ skulle de ha rest till Rom, men pengarna räckte inte
HIST.: sedan 1612
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

o`ordning subst. ~en
ORDLED: o--ordn-ing-en
- (tillstånd av) brist på ordning: hennes klädsel hade kommit i ~; ~en i barnkammaren
HIST.: sedan ca 1635
Audiatur et altera pars
Tack! :-)
"iordning" då? eller stavas det "i ordning" ?
Det skall vara i ordning.
Så fick jag lära mig i alla fall.
På tal om o framför ord så säger man just o framför var och vartannat ord i Norrland. Om det sägs i hela Norrland vet jag inte men åtminstone i en del av Norrland.
odiskat, ostädat, ohandlat och så vidare… Fast det är ju mer dialektalt förstår.
nått som är kul, är att d finns ett ord för att vara törstig, som tex. jag är törstig men d finns inget igentligt ord för att inte vara töstig… d finns inget som tex. heter otörstig men d e ju så d blir.. eller om nån frågar är du törstig säger man ju nej tack om man inte är töstig.. haha d här blev lite virrigt =D
Men Malin, så kan man ju inte säga. Det finns ju många ord som det inte finns en rak motsatt till. :-)
- Jag är törstig.
- Jag är inte törstig.
- Jag hostar.
- Jag hostar inte.
- Jag är kär.
- Jag är inte kär.
Osv. Men istället för en rak motsatt, får man använda sig utav "Jag är inte" orden. :-)
ja d e d ja menar, att d inte finns några ord för just dom orden =D haha

haha, nu var jag ju tvungen att kolla inne på NE med era tokord här. Och snacka om att jag blev förvånad. ;-)
Kolla på detta:
otörstig
o`törstig adj. ~t
ORDLED: o--törst-ig
- som (just) släckt törsten: dricka sig ~
HIST.: sedan 1541
Audiatur et altera pars
Haha, det var det värsta. :-)
Men då stavas det inte oordning och otörstig, det stavas o`ordning och o`törstig? Det ser desutom mycket bättre ut. :-)
haaa d e så d ligger till.. tack Åsa, vad gjorde man utan dig =D

#11: Slapp en massa onödigt vetande tror jag. hihi
Audiatur et altera pars
ibland e d bra me onödigt vetande =D

´ strecken i #9:s ord otörstig har ju att göra med betoningen, inget med stavningen att göra
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Jag hittade ett till konstigt ord. Eller en konstig motsatts.
Rolig - Orolig. Men det stämmer ju inte riktigt. Att vara orolig är ju att vara nervös? :-)

Orolig kan ju ha 2 betydelser, nervös och inte rolig=orolig
Elisabeth
Nu är du orolig mamma. :-)

#17 Hahaha näää jag är rolig 
Elisabeth

haha annars borde väl motsatsen till rolig vara tråkig?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Men det ordet är inte lika roligt som oroligt. Det låter ju helt knasigt. :-)
oroligt haha d va kul =)

men rolig på norska betyder ju lugn.. så då är det ju motsatsen till orolig=)
Men jag tror jag har kommit på det. Orolig = Nervös. Oroligt = inte roligt. :-)
men någon kan ju vara orolig också,.. =)
Det här är såå typiskt mig, jag tänker på ord, delar upp dom så att jag förstår vad dom betyder ungefär även om jag aldrig hört dom för att få det rätt *predikar* :P
Helena